19/02/2020


CQM en Gradient Metrics – marketingexperts in B2B – hebben samen een eerste succesvolle meet-up georganiseerd. Het doel? Inspireren, kennis delen en gezellig informeel netwerken. En dat is gelukt! Deze eerste geslaagde editie stond volledig in het teken van Customer Analytics. Helaas zijn er geen foto’s gemaakt, het was zo gezellig dat we dat vergeten zijn ;-) Een volgende keer beter, voor nu nemen we je mee naar de hoogtepunten van deze avond… Uiteraard hopen we dat je enthousiast raakt en een volgende keer aansluit!


Weinig Marketing & Data Analytics meet-ups

Meet-ups zijn niet meer weg te denken binnen welk werkveld dan ook. Hier in het Zuiden vinden wij dat er nogal wat leuke en goede meet-ups ontbreken, zeker op het gebied van Marketing & Data Analytics! Toen Stefan Musch van Gradient Metrics vorig jaar een eerste initiatief deed om iets te starten hebben we ons hier gelijk bij aangesloten en op 30 januari hebben we onze eerste gezamenlijke meet-up georganiseerd. De reacties op onze uitnodiging waren positief, de opkomst was voor een eerste meet-up prima.


Programma meet-up

Vanuit Gradient Metrics sprak Stefan over Customer Segmentation met behulp van Non-Negative Matrix Factorization (NMF). Jeetje, dat is een mond vol. In ‘gewoon Nederlands’ is het een techniek om dimensiereductie te doen, waardoor je als marketeer je doelgroepen beter weet onder te verdelen en je boodschap beter kan targetten. Hierbij ga je een laagje dieper door te kijken naar minder zichtbare psychologische kenmerken van mensen. Hierdoor kan je gerichter communiceren met de mensen die voor jou interessant zijn.

Vervolgens spraken wij over een topic dat hiermee raakvlakken heeft: Customer Stories. Consumenten laten op verschillende plaatsen waardevolle informatie achter waar je als marketeer van kan leren. Denk aan social media berichten, ratings & reviews en klantfeedback wat door de klantenservice verzameld wordt. Het lezen van al deze informatie is tijdsintensief en blijft vaak bij een persoon liggen. Wanneer je gebruik maakt van bijvoorbeeld text analytics, topic detection of andere slimme Data Science technieken kun je deze vrij verkrijgbare informatie gestructureerd analyseren en kom je tot waardevolle inzichten. Hiermee kun je bijvoorbeeld je producten verbeteren, leren welke communicatiestrategie het meest onderscheidend is, inzichtelijk maken hoe klanten je concurrenten beoordelen en je sales strategie hierop aanpassen en nog veel meer. Kortom: statistiek to the rescue voor de marketeer.

Tot slot sloten we af met een borrel en informeel samenzijn en kregen we zeer positieve en enthousiaste reacties van de aanwezigen! De meet-uppers vonden het ontzettend leuk dat zo’n initiatief eindelijk eens in het Zuiden plaatsvindt en gaven aan de volgende editie zeker weer van de partij te zijn.


Volgende meet-up bijwonen?

Al met al een geslaagde eerste editie, als het aan ons ligt willen we de volgende snel laten plaatsvinden! We willen hiervoor externe sprekers uitnodigen. Ben je geïnteresseerd en wil jij de volgende keer ook aansluiten bij onze meet-up? Laat het mij dan weten! Of heb je een topic dat je graag aan bod wilt laten komen? Ook dat hoor ik graag. En wil je meer weten over de inhoud die besproken is? Jep, ook dan mag je me contacteren ;-)

 

Check daarnaast www.meetup.com voor alle interessante meet-ups, wij zullen hier de komende edities ook op plaatsen! Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws van CQM, volg ons op LinkedIn of meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.

 

Fotocredit: Pixabay

Wieke Selten
Wieke Selten helpt je graag verder Neem contact op