Nieuw bij CQM: Marieke Koningen

Mijn passie is verbinden, ik krijg energie van werken met mensen en ik vind het een persoonlijke uitdaging om mensen en data te verbinden en daarin relevante verhalen te vinden en zo bij te dragen aan een beter product of een betere ervaring. Mijn naam is Marieke Koningen en per mei 2019 ben ik werkzaam als Senior Consultant bij CQM.

 

Opleiding & Ervaring

Ik heb Toegepaste Communicatiewetenschap gestudeerd aan de Universiteit Twente, vanuit dat perspectief ben ik een vreemde eend in de bijt bij CQM. Binnen mijn opleiding kreeg ik veel energie van het uitvoeren van onderzoeken. Na mijn studie heb ik 8 jaar gewerkt bij Kantar Research (Research International & TNS Nipo), een marktonderzoeksbureau. Daar lag mijn focus op het uitvoeren van verschillende innovatie projecten voor grote internationale klanten in de food.

De afgelopen 8 jaar heb ik bij Dorel Juvenile, de fabrikant van onder andere Maxi-Cosi & Quinny, als Consumer Insights Manager gewerkt aan de ontwikkeling van Customer Journeys & nieuwe producten en proposities. De laatste 2,5 jaar was ik als Senior Product Manager verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de nieuwe kinderwagens van Quinny.

 

Mijn CQM-ervaring

Mijn eerste CQM-ervaring was toen ik samen met CQM een aantal projecten heb uitgevoerd om door middel van de analyse van social media een beeld te krijgen van de concurrentie van de Quinny kinderwagens. Bij volgende projecten hebben we gekeken welke kinderwagen feautures het meest belangrijk waren in de ogen van de consument. Met deze onderzoeken hebben we advanced text analytics gebruikt om een beter beeld te krijgen van de behoefte van de klant door de informatie die klanten zelf achterlaten te analyseren. Dit is een hele andere manier van kijken die waardevolle nieuwe inzichten oplevert.

Op dit moment ben ik druk bezig om de kennis en ervaring van bijna 40-jaar CQM toegankelijk te maken voor de marketing-industrie, als eerste mag ik meewerken aan een mooie opdracht bij NS op het raakvlak van data science en marketing.

 

Toekomst

Het is mijn ambitie om binnen CQM steeds meer opdrachten te gaan doen op het snijvlak van data science en marketing. Data science binnen marketing is een markt die enorm in ontwikkeling is en ik ben ervan overtuigd dat CQM hier een grote rol in kan spelen. Door mijn eigen ervaring probeer ik een brug te vormen tussen de data science en de marketing discipline. Ik hoop zelf ook steeds meer te leren van data en datamodellen, ik wil graag begrijpen wat er in de ‘black box’ gebeurt en de klant hierin meenemen.

 

Wil je kennismaken? Neem dan contact op met Marieke

 

Ook interessant: