CQM helpt álle bedrijven fact-based innoveren

In de nieuwe economie is het proces van innoveren compleet veranderd. Bedrijven wachten niet langer tot hun nieuwe product of dienst tot in detail is uitontwikkeld. Tegenwoordig starten ze met een ‘minimal viable product’ dat vervolgens met behulp van gebruikersfeedback wordt verbeterd. Fact-based innoveren gebeurt niet meer alleen bij grote bedrijven. Juist bij startups of snelgroeiende, innovatieve bedrijven speelt de data-component een steeds belangrijkere rol.

 

‘Met wiskunde en algoritmiek helpt CQM álle bedrijven innoveren’, zegt managing partner Arjen Vestjens. ‘En dat is een ontzettend boeiend proces. Met de juiste kwantitatieve ondersteuning kan een klein idee al snel uitgroeien tot een groot en succesvol businessmodel.’ Volgens Vestjens past deze nieuwe, dynamische economie volledig bij de innovatiefilosofie van CQM die uit vier stappen bestaat: ‘Start klein: denk niet alles van tevoren uit, maar begin met één afdeling of een deel van het idee. Experimenteer: wat wil je leren? Wees nieuwsgierig: wil per se het antwoord weten - wiskundige technieken helpen enorm om die informatie te krijgen. En zet door: uiteindelijk word je beloond en kom je tot nieuwe ideeën die echt impact hebben.’ Essentieel in de vier-stappenaanpak is de ‘feedback-loop’; informatie die je van de eerste gebruikers terugkrijgt om daarvan te leren. Dit is één van de wiskundige instrumenten die CQM heeft ontwikkeld om snel en betrouwbaar tot betere innovaties te komen.

 

Reviews en ratings

Door de nieuwe economie is het proces van innoveren breder en daardoor veel uitdagender geworden, zegt Vestjens: ‘Vroeger zat onze innovatiebegeleiding vooral in de R&D-fase: hoe design je een product dat goed produceerbaar is? Nu schuift innovatie steeds meer op naar marketing en de individualistische wensen van de klant: ontwikkel een product of dienst dat de markt wil.’ Hiervoor ontwikkelde CQM bijvoorbeeld een reviews- en ratingsdienst. ‘Daarmee  verzamelen wij de meningen op internet van afnemers van het product en dat van de concurrenten en laten er een sentimentenanalyse op los. We bepalen de juiste meetpunten en analyseren bovendien de invloed die elk meetpunt heeft op de waardering van de product of dienst.’
 

Data analytics

Een ander opvallend verschil is dat waar men vroeger vertrouwde op alleen de mening van een persoon, nu ook algoritmiek wordt ingezet. Vestjens: ‘Start-ups en snelgroeiende innovators vertrouwen op fact-based informatie, waardoor ze sneller en beter kunnen inspelen op de ontwikkelingen. Hierdoor worden beslissingen over verbeteringen niet op gevoel, maar op feiten gebaseerd. Het resultaat: snellere innovatie en een succesvoller product.’

Door het héle proces data-gestuurd te maken, kun je niet alleen zien wat er ís gebeurd (descriptive analytics), maar ook voorspellen wat er zál gebeuren (predictive analytics) én wat er met optimalisatie het beste kán gebeuren (prescriptive analytics). ‘En dit is precies waar CQM goed in is. Door data wiskundig te analyseren ontstaan nieuwe inzichten en betere innovaties. De mentaliteit van dit soort innovators spreekt ons dan ook ontzettend aan. Die sfeer en onze innovatiefilosofie nemen we ook weer mee naar andere bedrijven. Wij gaan er vaak vrijblijvend als sparringpartner in en gaan voor de langdurige relatie. Sámen met de bedenker van een idee maken we er dan een succesformule van!’

 

CQM is betrokken bij diverse innovaties van startups en jonge, snelgroeiende bedrijven

  • DashTag wil het voetbalplezier bij amateur voetballers vergroten door toevoeging van een extra element. Iedere speler draagt de Dash bij zich, een kleine sensor die data zoals snelheid en afgelegde afstand meet. Vervolgens kun je met een app jouw eigen voortgang bijhouden, vergelijken en delen via social media. ‘We zitten op dit moment in het beta-programma en er is al veel animo van teams uit het hele land’, aldus Dirk van den Berg, Co-founder van DashTag. Vanuit eigen interesse en expertise in sports analytics kijkt CQM mee met dit initiatief.
     
  • Het Hockey Performance Centre is een Brabants SportFieldlab waar men tracht door middel van innovatie de (hockey)sport op een hoger plan te brengen. Eén van de mogelijkheden hierbij is het testen van de sporter met een 3D meetsysteem, waarbij nauwkeurig alle bewegingen van sporter en bal, stick of racket etc. gemeten en geanalyseerd kunnen worden. ‘CQM levert hierbij de onmisbare kennis op het gebied van data science, waarmee we onder meer de ‘gouden strafcorner’ hopen te creëren’, aldus Paul Maas, Fieldlab Manager bij Hockey Performance Centre.
     
  • Shapeways is een snelgroeiende startup in 3D-printproducten. Uit heel de wereld worden bestellingen geplaatst, die bij Shapeways in Eindhoven of New York worden geprint. Jules Witte, Manager of Manufacturing EU bij Shapeways: ‘Om de capaciteit te vergroten willen we meerdere 3D-modellen in één print-opdracht  onderbrengen. CQM ontwikkelt de slimme wiskundige algoritmiek om de optimale combinatie van modellen te bepalen.’
     
  • Voor InnoSportLab (geïnitieerd door zwemcoach Jacco Verhaeren en in samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Zwembond) heeft CQM een wiskundig model ontwikkeld om zwemtalent te herkennen. ‘Het model is een uniek hulpmiddel voor coaches om zwemtalent bij alle zwemclubs in Nederland te ontdekken en talenten te kunnen volgen’, zegt Titus Mennen, Bondscoach Junioren & Jeugd en Programmamanager Talentontwikkeling KNZB.
     
  • Voor een goede oversteek van personeel en materieel tussen boot en offshore-platform ontwikkelt Ampelmann loopbruggen en liften voor op zee, als veilig en kostenbesparend alternatief voor het vervoer per helikopter. ‘CQM helpt als partner  mee om de groeiambities van ons jonge bedrijf te realiseren’, zegt Thomas van den Born, Strategic Project manager. ‘De eerste samenwerking - het project Operator Planning, waar CQM op basis van AIMMS een planningsondersteunend systeem ontwikkelt – verloopt zeer bemoedigend.
     
  • Deliveroo is een bezorgdienst voor maaltijden van lokale toprestaurants die zelf geen bezorgservice hebben. Het is een internet-startup waarbij klanten via een app of website hun bestelling kunnen plaatsen. CQM ontwikkelde een simulatiemodel om de toewijzing van orders aan fietskoeriers te optimaliseren.
     
  • Gear wil het gebruik van het Internet of Things makkelijk en toegankelijk maken voor iedereen. Gear biedt een technisch platform en cloud-omgeving voor snelle ontwikkeling van toepassingen, en biedt een community voor de uitwisseling van ideeën en praktische oplossingen. Dirk van Wijk, mede-oprichter Gear: ‘CQM is betrokken bij de start van Gear en zal met haar data science en analytics kennis en ervaring bijdragen om Gear groot te maken'.

 

Dr.ir. Arjen Vestjens

Dr.ir. Arjen Vestjens

Managing Partner