Kostenbesparing van 15 procent bij bouwmaterialenleverancier Stiho

Stiho is met een omzet van honderd miljoen euro een van de grootste Nederlandse leveranciers van bouwmaterialen, hout en plaat voor de professionele aannemerij. Om zich te onderscheiden in de markt wilde Stiho niet alleen een kostenverlaging doorvoeren maar ook een logistieke prestatieverbetering. Een dubbele, schijnbaar tegenstrijdige opdracht dus.

 

Stiho schakelt hulp CQM in

CQM achterhaalde alle relevante gegevens. Niet alleen van de huidige situatie, maar ook van Stiho’s ambities voor de toekomst. Deze data vormden de input voor het modelleren en analyseren van de alternatieven voor transport, magazijnactiviteiten, voorraden en netwerkstructuur. Daarna werden verschillende scenario’s bekeken en geanalyseerd. En de bevindingen aan de Stiho-directie gepresenteerd.

 

Kostenreductie van 15% en verbetering service

CQM toonde aan dat een kostenreductie van 15 procent haalbaar was, met tegelijk een verbetering van de service. Daarbij moesten wel wat veranderingen worden doorgevoerd, zoals een betere planning van het transport naar de klanten en het schrappen van een aantal interne transportbewegingen. Het voorraadbeheer moest scherper worden aangestuurd en de processen in de magazijnen beter worden afgestemd op de eisen uit de markt.

 

Karakteristieke mix analyse en pragmatiek

Stiho’s manager logistieke operatie Erik van der Spek: “We zijn erg blij dat we de uitdaging met CQM zijn aangegaan. Ze hebben goed naar onze vraag geluisterd en hebben het project gestructureerd aangepakt. De voor CQM karakteristieke mix van analyse en pragmatiek heeft bovendien garant gestaan voor een hele goede samenwerking.”

 

Stel uw vraag

Wilt u meer weten over kostenreductie en/of prestatieverbetering van de logistieke operatie? Neem dan contact op met Jan van Doremalen of Monique van de Broek. Wij helpen u graag!

Ir. Monique van den Broek

Ir. Monique van den Broek

Senior Consultant