21/11/2023


Onlangs vierden we op kantoor, met een bijzondere mamibo, het 25-jarig dienstverband van mijn collega's Arjen Vestjens, Peter Stehouwer en mijzelf.
Van verschillende collega's kreeg ik de vraag wat er bij CQM destijds anders was dan nu. Leuke vraag, waarop mijn medejubilarissen en ik onderstaand lijstje hebben verzameld.

 

Komt ‘ie:

  • We hadden allemaal een papieren agenda. Twee zelfs: één voor onszelf en één voor op het secretariaat, zodat zij wisten waar we wanneer uithingen. We waren zelf verantwoordelijk voor de synchronisatie, op vrijdagmiddag zat je dus alles uit de ene in de andere over te schrijven en andersom.
  • De snelweg tussen Den Bosch en Eindhoven was nog niet zo lang open. Eerder was er een 2-baans weg met gelijkvloerse kruisingen en stoplichten bij Boxtel en Best. Ik reed toen een Peugeot 205, in een vage bruine kleur. Mijn smeekbede voor een rode was duidelijk minder belangrijk dan het beperkte aantal kilometers op de teller van deze tweedehands sjees. Ach, ik mag niet klagen: Peter Stehouwer reed een auto met teddyberen op de velgen… 
  • Op technologisch gebied waren we (uiteraard) veel beperkter dan nu: Om vanuit thuis internet te gebruiken, ‘belden we in’ via de telefoonlijn. Presenteren deden we met een overheadprojector en prints op transparante sheets. Via Marktplaats nog steeds aan te schaffen, zie ik (maar wáárom zou je dat willen?). Sommige documenten werden nog verstuurd via de fax. We spraken onze klanten grotendeels via de (vaste) telefoon en we bezochten ze in pak met stropdas. Een aantal van ons droeg dat ook iedere dag op kantoor, spijkerbroeken waren zeldzaam. Bij mijn sollicitatie was ik ‘stijlvol netjes’ en ik weet nog dat ik voor de tweede ronde opnieuw de stad in moest.
  • We deden (voor het eerst?) een softwareproject (POP, in C), voor Deutsche Post. Iedere middag stond iemand tussen 16.00 en 18.00 uur stand-by met de ‘POPpofoon’, voor onmiddellijke (sofort) ondersteuning als de applicatie omviel in Duitsland. Geert Teeuwen kan je hier mooie verhalen over vertellen.
  • Smart Warehousing bestond al: Er stond een grote A0-plotter om de door Hans de Pooter bedachte lay-out van magazijnen te tekenen. Diezelfde Hans stond ook ieder jaar voor CQM een week lang op de Logistiekbeurs. Samen met zijn vrouw Tineke, die de potentiële klanten in de stand voorzag van koffie.
  • Bij indiensttreding was er – volgens beide jubilerende heren - een Geneeskundige Keuring. Daar stond een pasje voor de Philips personeelswinkel tegenover. Er waren nog wel wat meer lijntjes met het Philips-verleden. Zo konden we ons aansluiten bij de collectieve zorgverzekering van Philips en gingen we jarenlang lunchen in de Philips Lighting kantine, een gebouw verderop.
  • Ik was destijds (waarschijnlijk) de zesde vrouwelijke consultant bij CQM. Nu tel ik er 12 op een totaal van 40 consultants. We zijn aan de winnende hand :-). Overigens werkte iedereen vijf dagen per week en had ieder van de vier groepen zijn eigen fulltime secretaresse, die bijvoorbeeld alle rapporten uittypte.
  • We zetten onze koffie zelf. Op je kamer had je een eigen waterkoker (of dompelaar). Dat we niet zijn afgefikt is een wonder: soms stond het koffiezetapparaat op maandag nog aan, met zo’n aangekoekte zwarte korst onderin de pot.

 

Mooi lijstje toch? Ik denk dat iedereen wel een aardig beeld heeft inmiddels :-).

Overigens zijn er ook dingen die niet veranderd zijn. De passie die we met elkaar delen voor wiskunde bijvoorbeeld. Of onze samenwerking met AIMMS en EVO-it. En ook toen al hele interessante en uitdagende projecten voor innovatieve klanten. Enorm leuk een aantal van onze huidige klanten bij de CQM Masterclass vorige week weer te mogen ontmoeten!

Jannet

 

Heb jij ook een passie voor wiskunde en lijkt het je leuk om (25 jaar) bij CQM te werken? We hebben verschillende vacatures, kijk even op: cqm.nl/vacatures.

Of heb jij interessante en uitdagende projecten waarvoor je de beste oplossing zoekt? Neem dan contact op, wij staan voor je klaar!

Je kunt CQM volgen op LinkedIn of via onze digitale digitale nieuwsbrief (4x/jaar).

 

 

Jannet van Zante
Jannet van Zante helpt je graag verder Neem contact op