CQM in het Philips museum

06/04/2021

Niet omdat we ‘oud’ zijn… Hoewel, na meer dan 40 jaar zijn we wel behoorlijk ervaren. ;-)
Maar omdat het precies twintig jaar geleden is dat Philips en Douwe Egberts het SENSEO koffiepadsysteem introduceerden. Ter ere van dit jubileum blikt het Philips museum terug op de bijzondere en succesvolle samenwerking en de ontwikkeling van dit revolutionaire concept, waar ook CQM bij betrokken was.

 

Samenwerking

De SENSEO veranderende onze manier van koffiedrinken. De typisch Nederlandse ‘een grote pot koffie zetten’ veranderde in één of twee verse kopjes koffie met één druk op de knop. Douwe Egberts ontwikkelde de koffiepads, Philips het bijbehorende apparaat. Een samenwerking die beide bedrijven geen windeieren heeft gelegd. Het systeem voorzag in een grote behoefte. Twee jaar na de introductie in 2001 waren er alleen al in Nederland meer dan 2 miljoen apparaten verkocht. In 2007 werd wereldwijd de mijlpaal van tien miljoen verkochte exemplaren aangetikt. Het Senseo concept is nog steeds populair en kent vele varianten in kleur en uitvoering. Het heeft in de loop der jaren enkele vernieuwingen ondergaan, zoals de mogelijkheid de sterkte van de koffie in te stellen. Ook produceert Philips apparaten die grotendeels zijn vervaardigd van gerecycled kunststof.

Innovatie- en designleader Ton van der Pluijm was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de eerste generaties Senseo-apparaten. Speciaal ter gelegenheid van het jubileum vertelt hij aan de hand van enkele prototypes het boeiende verhaal achter dit systeem. Het behaalde succes was niet vanzelfsprekend, maar werd pas bereikt nadat vele hindernissen waren overwonnen. In dit filmpje (van het Philips Museum) vertelt Ton van der Pluijm iets over deze bijzondere uitvinding.

[tekst gaat door onder video]

 

Constante kwaliteit van koffie

Eén van de uitdagingen bij de ontwikkeling was dat de reproduceerbaarheid van de kop koffie constant moest zijn. Er zijn allerlei parameters die invloed hebben op de constante kwaliteit (smaak) van de koffie. Zoals voor de koffie: de soort, de branding, maalgrofte, en voor de machine: de watertemperatuur, de hoeveelheid water, de contacttijd met het water, de waterdruk enzovoorts. Zelfs hoe de consument de pad in het apparaat legt heeft invloed op het resultaat. Alle parameters samen bepalen het aantal koffiedeeltjes dat in het kopje koffie zit en daarmee de kwaliteitsbeleving van de koffie. De perfecte afstemming tussen koffiepad en machine geeft uiteindelijk dus dat perfecte kopje koffie.

Bij het ontwikkelen en optimaliseren van producten en processen komt ook statistische onderzoeksplanning, oftwel Design of Experiments (DoE), kijken. En dat is natuurlijk een expertise van CQM. We hebben de invloed (en de spreiding) van de verschillende parameters in kaart gebracht om zo de juiste parameters op elkaar af te stemmen voor het perfecte kopje koffie. Vanaf 9:00 minuten vertelt Ton van der Pluijm over onze bijdrage. Leuk dat CQM op deze manier toch een beetje in de hall of fame van Philips is opgenomen!

 

Fotocredit: Philips.
Videocredit: Philips Museum/YouTube

 

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws van CQM, volg ons op LinkedIn of meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief

 

Dr. Bert Schriever

Dr. Bert Schriever

Partner