30/08/2021


Tijdens de CQM eXperience worden consultants die al een aantal jaar bij CQM in dienst zijn twee dagen lang ondergedompeld in van alles wat met CQM te maken heeft. De CQM-cultuur, onze werkwijze en er wordt veel kennis en ervaring uitgewisseld. Het doel? Informeel samenzijn, op een externe locatie, om samen nog beter te worden in ons vak. Leren van elkaar. Intensief, maar oh zo leuk en interactief. ‘De oude rotten’ bij CQM en ‘de nieuwe lichting’ komen samen om elkaar en onze oplossingen naar een nog hoger level te tillen. Kwaliteit staat hierbij voorop, net als persoonlijk en organisatiebreed groeien. Een hele belevenis, waar collega’s Jannet, Frans en Britt graag hun enthousiasme over delen.


Wat houdt de CQM eXperience in?

Jannet van Zante, al bijna 25 jaar consultant bij CQM: “Wanneer je start als consultant bij CQM is alles nieuw. Natuurlijk krijg je dan een introductie/wegwijscursus binnen de organisatie. Maar wanneer je al een aantal jaar in dienst bent bij CQM, heb je zelf tal van projecten gedraaid en weet je hoe consultancy – en hoe CQM – werkt. Zo’n eXperience laat je reflecteren, geeft je nieuwe inzichten en handvatten, je wisselt ervaringen uit met collega’s en je leert van elkaar. Zo groei je niet alleen als consultant maar ook persoonlijk en beiden hebben een enorme uitwerking op de oplossingen die je aanbiedt richting de klant. Die kruisbestuiving is erg mooi om te zien.”


Britt Mathijssen, ruim 4 jaar werkzaam bij CQM: “Het doel van deze dagen is nog meer de CQM-werkwijze en cultuur doorgronden. Het is mooi om te beseffen dat we als collega’s die way-of-working ons op een natuurlijke manier eigen hebben gemaakt. De normen en waarden van CQM passen bij ons allemaal, al geven we er een persoonlijke invulling aan. Maar het is heel fijn om allemaal nieuwsgierig te zijn en voor het beste resultaat te willen gaan. Wanneer je dan bij elkaar komt om dingen te delen en van elkaar te leren, is dat altijd heel waardevol, in welke vorm dan ook.”

 

Frans de Ruiter (4 jaar consultant bij CQM) vult aan: “Dat het twee dagen duurt is intensief, maar zorgt tevens voor die daadwerkelijke verandering in gedrag en voor groei. Het informele samenzijn tussendoor (ontbijt, lunch en avondeten) maakt dat er een open cultuur ontstaat waar veel ruimte is voor eenieder.”

 

Wat nemen jullie mee na de CQM eXperience?

Britt: “Dat je het wiel niet iedere keer opnieuw hoeft uit te vinden. Collega’s maken in soortgelijke projecten met soortgelijke klanten soortgelijke dingen mee. Iedereen loopt weleens een keer tegen een uitdaging aan die niet direct opgelost wordt. De deuren staan bij iedereen altijd open en leren van een ander maakt dat die oplossing soms toch dichterbij is dan je denkt. Maar ook veel praktische dingen over projectmanagement, waar ik voorheen niet zo over nadacht.”

Jannet: “Ook als je langer in het vak zit, zoals ik, kom je af en toe in situaties terecht die lastig zijn. Een luisterend oor en een helpende hand van één van je collega’s kunnen je verder helpen. Je hoeft niet alleen iets op te lossen, we gaan er tenslotte altijd samen voor. Het is fijn om te horen hoe je collega’s soortgelijke situaties aanpakken.

Frans: “Het toffe aan mijn ontwikkeling als consultant binnen CQM is dat je je steeds meer bewust wordt van je rol en welke aspecten er bij een project komen kijken. Dat het niet ‘slechts’ een probleem oplossen is, maar dat er ook verandermanagement bij komt kijken. Dat je ervoor moet zorgen dat mensen je oplossing accepteren, dat er draagvlak binnen de gehele organisatie komt. Dat een model interpreteerbaar wordt. Door deze eXperience zal ik nog sneller collega’s betrekken bij een project. Door dit samenzijn wordt die stap nog gemakkelijker. Samen komen we heel ver.”

Hoe vonden jullie deze dagen?

Jannet: “Ontzettend leuk om samen te zijn. Bij CQM doen we ook veel aan kennisdeling op inhoudelijk, commercieel en projectmanagement vlak. Dit is een mooie aanvulling daarop: hoe doen we wat we doen en waarom?”

Britt: “Ook ik vond het erg leuk en leerzaam en fijn om met vakgenoten samen te zijn. Je komt er al gauw achter dat je tegen dezelfde dingen aanloopt en dat je op dezelfde weg groeit. Qua servicegerichtheid en vakinhoudelijke ontwikkeling, maar ook qua managen van verwachtingen.”

Frans: “Sluit ik me volledig bij aan. Bij CQM is het vanaf het begin “learning on the job” en de CQM eXperience zorgt ervoor dat je nog beter de werkwijze van onze organisatie begrijpt. Ook fijn om de kernwaarden van CQM weer eens fysiek te ervaren. We zijn met zijn allen echt experts, die flexibel en klantgericht zijn en altijd voor de beste oplossing (en meer) gaan!”

 

Iedereen vond het twee geslaagde dagen. Opnieuw het bewijs dat er veel kennis en expertise binnen CQM huist. In een cultuur van samen, en leren van en met elkaar. Op naar de volgende editie!

 

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws van CQM, volg ons op LinkedIn of meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief
 

 

Jannet van Zante
Jannet van Zante helpt je graag verder Neem contact op