Voorraadmanagement voor reserveonderdelen

14/9/2015
Blog 3 in een reeks van 4.

Voorraad kun je zien als een ‘verzekering’. Je betaalt ‘premie’ en in ruil daarvoor kun je onderdelen snel leveren, omdat ze al op de plank liggen op het moment dat de vraag optreedt. Voor reserveonderdelen is die verzekering echter wat complexer. Je wilt geen verzekering voor de individuele onderdelen, maar het gaat er om dat de machines, waarin die onderdelen zitten, up & running blijven.

Variëren in serviceniveaus bespaart kosten

Stel dat alle onderdelen belangrijk zijn voor het functioneren van de machine, dan geeft ons dat de mogelijkheid om te variëren in de serviceniveaus per onderdeel, zolang ze samen maar het gewenste serviceniveau voor de machine als geheel garanderen. Deze eigenschap maakt voorraadbeheer van reserveonderdelen bijzonder en anders dan voorraadbeheer van ‘gewone’ onderdelen. Het variëren van de serviceniveaus kan bijvoorbeeld gedaan worden door voor goedkope onderdelen een hoger service level target te stellen dan voor dure onderdelen. Hierdoor kun je aanzienlijk kosten besparen vergeleken met de situatie waarin alle onderdelen dezelfde service target krijgen. De besparingen kunnen oplopen tot 30%.

Speciaal ontwikkelde methodes

Om deze besparing volledig uit te buiten, zijn speciaal voor de voorraadplanning van reserveonderdelen algoritmes ontwikkeld. Deze algoritmes voor zogenaamde multi-item modellen bepalen zelf de targets per item en zorgen er dan voor dat de overall beschikbaarheidstarget op machineniveau wordt gehaald.

Nieuw boek

Meer informatie over modellen voor voorraadbeheer van reserveonderdelen is te lezen in het boek Spare Parts Inventory Control under System Availability Constraints van G.J. van Houtum en A.A. Kranenburg dat binnenkort verschijnt in de International Series in Operations Research & Management Science van Springer. Een link naar het boek is hier te vinden.

 

Overige blogs in deze reeks:

Blog 1 - Voorraden: Wat is de optimale balans tussen kosten en beschikbaarheid?

Blog 2 - Hoe krijg ik grip op vraag naar reserveonderdelen?

Blog 4 - Hoe kan ik nog verder besparen op kosten voor reserveondedelen?

Dr.ir. Bram Kranenburg

Dr.ir. Bram Kranenburg

Senior Consultant