Slimme wiskunde bepaalt plannen van meet- en slijptreinen

Nederland heeft het drukst bereden spoornet van Europa. Het is dan ook van groot belang zorgvuldig en efficiënt met het spoor om te gaan. Veiligheid en betrouwbaarheid staan hierbij natuurlijk voorop. Door monitoring, inspectie en herstel van spoorstaven en -wissels is het mogelijk beginnende defecten eerder te zien en vroegtijdig in te grijpen. Hier spelen speciale meet- en slijptreinen een belangrijke rol.

Werd de kwaliteit van het spoor vroeger gecontroleerd door vakmensen ter plekke – de laatste jaren zijn er veel innovatieve treinen ontwikkeld:

  • Videoschouwtrein maakt al rijdend opnames van het spoor en de wissels;
  • Meettrein checkt de het spoor op ligging, breuken, beschadigingen en scheuren.
  • Slijptrein slijpt het spoor om de vorm van het spoor te herstellen en oneffenheden aan te pakken.

Deze treinen maken de inspecties veiliger en efficiënter.

\

CQM heeft in 2018 samen met ProRail en CGI gewerkt aan Óptimo. Met data en slimme algoritmes worden de verschillende meet- en slijptreinen gepland. Dit resulteert in besparingen en minder overlast voor de treinreizigers. Begin 2019 is de software in gebruik genomen en worden de meet- en slijptreinen gepland met de slimme wiskunde van CQM.

Meer weten over de wiskunde achter de meet- en slijptreinen?
Neem dan contact op met Suzanne van Loon.
 

Drs. Suzanne van Loon

Drs. Suzanne van Loon

Senior Consultant