CQM geeft Paleis Het Loo vorstelijk inzicht in bezoekersaantallen

Paleis Het Loo is hét museum over de boeiende historie van ons Koninklijk Huis. Zelfs zo’n royale plek moet met de tijd meegaan. Met behulp van data science wil het museum bezoekersaantallen beter kunnen voorspellen. Zo kan het Apeldoornse museum zijn planning van activiteiten, mensen en middelen optimaal op het aantal verwachte bezoekers afstemmen. CQM voorzag het paleis van een gedegen voorspelmodel.

 

Paleis Het Loo is een van de populairste musea in Nederland. Elk jaar bezoeken ruim 350.000 mensen de tentoonstellingen, bijzondere evenementen en de prachtige tuinen in en rond het paleis. Hoewel de bezoekersaantallen de laatste jaren goed en stabiel zijn, wil de museumleiding graag meer inzicht in de factoren die deze aantallen beïnvloeden. ‘Als we deze factoren weten, dan kunnen we de bezoekersaantallen (nog) beter voorspellen’, aldus directeur Michel van Maarseveen. ‘Dit helpt ons weer om belangrijke beslissingen te nemen. Bijvoorbeeld: wanneer moeten we welke exposities inplannen, in drukke of juist rustige periodes? Welke invloed hebben de weersomstandigheden? Moeten we extra investeren om bezoekers te werven of kunnen we hierop bij bepaalde evenementen juist besparen? Door bezoekersaantallen goed gefundeerd te kunnen voorspellen zijn wij in staat om Paleis Het Loo nog efficiënter te managen, kunnen we bijsturen als dat nodig is én kunnen we de Raad van Toezicht beter informeren. Voor ons was duidelijk dat we hiervoor externe expertise moesten inschakelen. Onze vastgoedadviseur Brink Management en Advies wees ons op CQM. Ik dacht: als CQM voorspelmodellen maakt voor NS en ProRail, dan kunnen ze dat vast ook voor ons.’

Michel van Maarseveen
Michel van Maarseveen, directeur Paleis Het Loo en Pleuni Naus van CQM.

Chirurgische precisie

Pleuni Naus en Judith van Rijswick zijn forecastingexperts van CQM. Zij zochten eerst naar de factoren die het aantal museumbezoekers beïnvloeden. ‘We hebben uitgebreid met medewerkers van Paleis Het Loo gepraat’, aldus Pleuni Naus. ‘Zij zijn immers experts als het gaat om de dagelijkse processen binnen het museum, de verschillende museale activiteiten en bezoekersaantallen. Uit die gesprekken hebben wij de invloedsfactoren en hun exacte relatie met de bezoekersaantallen afgeleid. Met behulp van onder andere historische data hebben wij vervolgens een voorspelmodel ontwikkeld waarmee toekomstige bezoekersaantallen kunnen worden geprognosticeerd.’ Van Maarseveen was vooral onder de indruk van de bijna ‘klinische’ manier waarop CQM de lijst van potentiële invloedsfactoren samenstelde: ‘Dit gebeurde in samenwerking met onze deskundigen haast met chirurgische precisie. Hieruit is onomstotelijk vast komen te staan wat de exacte impact van elke factor is’, aldus de museumdirecteur.

 

Nieuwe mogelijkheden

Inmiddels heeft Paleis Het Loo met behulp van het voorspelmodel van CQM een prognose opgesteld voor de rest van het jaar. Dit is een eerste fase om te zien hoe het model in de praktijk werkt. Daarna breekt een nieuwe spannende tijd aan. Vanaf 8 januari 2018 sluit Paleis Het Loo namelijk de deuren van het hoofdgebouw voor een drie jaar durende renovatie en ondergrondse uitbreiding. In deze periode blijven de tuinen en stallen wel toegankelijk en gaan ook de buitenevenementen gewoon door. Vanaf 2021 zijn bezoekers weer welkom in het vernieuwde paleisgebouw met meer ruimte voor exposities. Dan zal ook het nieuwe voorspelmodel zich kunnen bewijzen. Michel van Maarseveen heeft er veel vertrouwen in: ‘We hebben nu al veel geleerd over de factoren die onze bezoekersaantallen beïnvloeden. We weten nu bijvoorbeeld dat van het weer alleen de temperatuur significant van invloed is op onze bezoekersaantallen. Nog specifieker, onder de 28 graden Celsius heeft het weer geen eenduidige invloed. En daarboven zakken de bezoekersaantallen per dag met ongeveer 75 bezoekers per graad stijging van de temperatuur. Daarnaast hebben we bijvoorbeeld inzicht in het effect van de planning van blockbuster-tentoonstellingen; exposities met een grote aantrekkingskracht op bezoekers. Al deze ervaringen zal ik binnenkort met de museale wereld delen’, aldus de museumdirecteur. Daarnaast ziet hij nog meer toepassingen voor de voorspelmethodiek van CQM: ‘In deze aanpak spelen onderbuikgevoelens en belangen geen rol. Het gaat puur om de feiten. Zo is het heel interessant om te kijken of de voorspellingsmethodiek in de toekomst ook kan worden gebruikt voor een vraag waar veel musea graag antwoord op hebben: met welk onderwerp maak ik de grootste kans op een tentoonstelling met blockbuster-succes? Of, wat dichterbij in de toekomst: hoe plan ik mijn personeel beter in op basis van voorspelde bezoekersaantallen? Kortom, het werken met een hoogwaardig voorspelmodel opent de deur naar talloze nieuwe mogelijkheden’, aldus Van Maarseveen.

 

De CQM-aanpak

Voor het ontwikkelen van voorspelmodellen doorlopen de forecastingexperts van CQM meestal de volgende projectfasen:

1.         Interviews met experts bij de klant

2.         Inventariseren en verzamelen van gegevens

3.         Analyse van gegevens

4.         Ontwikkeling en validatie van voorspelmethodiek

5.         Presenteren resultaten en aanbevelingen voor vervolg

 

Meer inzicht in bezoekersstromen?

Wilt u ook meer inzicht in uw bezoekersstromen of wilt u een ander proces kunnen voorspellen? Neem dan contact op met de forecastingexperts Pleuni Naus of Judith van Rijswick van CQM. Zij helpen u graag op weg.

Pleuni Naus MSc

Pleuni Naus MSc

Junior Consultant