Vriendschap van 30 jaar: CQM & AIMMS vieren feest!

22/02/2021

Vriendschap, gesprekspartners & samen de wereld veroveren

Een partnership van meer dan 30 jaar, hoe bijzonder is dat. Maar hoe geweldig is het ook nog als het aanvoelt als vriendschap, een partner tegen wie je alles kunt zeggen, tegen wie je kritisch kunt zijn en waarbij je samen er alles aan doet om de wereld een beetje mooier te maken? Dat is bij de jarenlange samenwerking tussen AIMMS en CQM het geval. En deze prachtige mijlpaal willen we niet zomaar aan ons voorbij laten gaan. Daarom spreek ik met een zestal bijzondere mannen, drie collega’s vanuit CQM en drie vertegenwoordigers van AIMMS. Over waarom er al 30 jaar een match is, hoe we elkaar helpen groeien en wat de toekomst nog gaat brengen.
 

Mijn gespreksdeelnemers

  • Gertjan de Lange, verantwoordelijk voor de productstrategie bij AIMMS. Wordt ook wel ‘Mr. AIMMS’ genoemd, aangezien hij al heel wat jaren meedraait.
  • Kees Ramselaar, EMEA Customer Success bij AIMMS. Doet zijn functietitel eer aan: gaat altijd voor succes, hoe klein en waar dan ook.
  • Patrick Donders (rechts op afbeelding), Optimizing User Support & Customer Success bij AIMMS. Optimalisatie, is dat niet waar het om draait in onze wereld? Geen wonder dat Patrick er zijn werk van heeft gemaakt. Heb je hem al zien shinen op de boomerang bij dit artikel?
  • Arjen Vestjens (links op afbeelding), Managing Partner bij CQM. Zorgt ervoor dat alles binnen (en buiten) CQM op rolletjes loopt en sloot in 1994 zijn eerste licentie van AIMMS af bij jawel, Gertjan de Lange.
  • Jan van Doremalen, Partner bij CQM. Als we over een ‘Mr. AIMMS’ spreken, zouden we Jan ook ‘Mr. CQM’ kunnen noemen, aangezien Jan al sinds 1986 bij CQM werkt en daar nog elke dag van geniet. Heeft ook al vanaf de start van AIMMS (1988) contact met deze partij.
  • Jacob Jan Paulus, Principal Consultant bij CQM. Bijt zijn tanden vast in elk (wiskundig) vraagstuk en laat niet los voordat hij de perfecte oplossing gevonden heeft. En gebruikt daarvoor heel vaak de producten van AIMMS.
     

Match made in heaven

Tijd om van start te gaan! Waarom matchen deze twee prachtige bedrijven zo goed? Dat is heel simpel: AIMMS maakt en verkoopt software. Software waarmee eenvoudig wiskundige modellen gebouwd en opgelost kunnen worden. Zij werken graag samen met partners, om die software op een zo goed mogelijke manier bij de eindgebruikers te krijgen. CQM zorgt mede voor deze empowerment. De consultants zorgen voor de toepassing van de producten van AIMMS en de vertaling van het businessprobleem naar wiskundige modellen en praktisch toepasbare oplossingen. 
 

Zo, dat is duidelijke taal. Waarin complementeren jullie elkaar nog meer?

Kees: “Ik voel dat dit een vraag voor mij is. Wanneer er een vraagstuk binnenkomt, kijken we altijd bij welke partij deze het beste zou passen. Aan de hand van harde en zachte criteria, zoals ervaring en of er een culturele fit is. Op de een of andere manier komen we heel vaak bij CQM uit als het om complexe materie gaat met een wat hogere onderzoekscomponent. Zie ze als een partner van de moeilijke puzzels. En al onze samenwerkingspartners hebben passie voor het vak, maar in sommige situaties is een project het meest gebaat bij de aandacht en de liefde van CQM.”

Gertjan voegt daaraan toe: “CQM wil vooral veel uitdagende projecten doen. Het is een stevige club, maar niet te groot. Hierdoor blijven de lijntjes kort, ga je echt het gesprek met elkaar aan en voel je je nooit een nummertje. Wij hebben diezelfde instelling.”

“Ik voel dat ook zo”, zegt Arjen. “We respecteren elkaar. Durven een goed gesprek te voeren, ook wanneer deze wat kritisch is. Dat is echt al vanaf het begin zo, maar naarmate je elkaar beter leert kennen ga je dat meer waarderen. We zijn echt samen opgegroeid, 30 jaar terug  waren we allen nog een stuk jonger. Het is net als in een relatie, waarin je elkaar nog moet vinden, je moet dezelfde kant op willen blijven gaan. Soms kom je op een kruispunt en dan is het de kunst om samen dezelfde weg te kiezen. Het is niet altijd gemakkelijk, maar uiteindelijk kom je er samen sterker uit. Dat is in deze relatie tussen AIMMS en CQM zeker zo en sinds er een duidelijke scheiding is tussen productaanbieder (AIMMS) en consultancy (partners als CQM), gaat het alleen maar beter en gemakkelijker.”


Foto: Patrick & Arjen vieren feest met een confettikanon.


Hoe draagt jullie partnership bij aan ieders succes?

Kees: “We helpen elkaar onze klanten zo goed mogelijk te begrijpen en in hun behoeften te voorzien. En uiteraard ook opdrachten te krijgen.”

Jacob Jan haakt daaropin: “Daar begint het wel. Leads die worden omgezet in projecten. We zijn elkaars business generator. Maar uiteraard gaat het verder dan dat: we helpen elkaar een beter eindresultaat neer te zetten. We hebben elkaar nodig om verder te komen, om te ontwikkelen, om kennis te delen. Van lead tot oplevering steunen we elkaar. We zoeken daarbij de randen op van wat er met het product kan en wat de klant voor ogen heeft. We kijken altijd naar ‘the next choice’, hoe gaan we daar in de toekomst mee om, wat kunnen we daarin verbeteren, daar zijn we altijd samen mee bezig.”

Gertjan: “Dat kan ik helemaal beamen. Dat zijn hele belangrijke gesprekken in een project. Maar wat ik ook mooi vind aan onze samenwerking is dat er soms grote uitdaging en stress bij een project komen kijken, maar dat je achteraf kunt zeggen dat het ook heel veel heeft opgeleverd voor alle partijen. Een product wordt beter, een resultaat is groter dan verwacht, een klant wordt nog innovatiever. Soms ontwikkel je iets wat in de praktijk anders lijkt te werken. Uiteindelijk hebben jullie de praktijk in handen, jullie kennen de eindgebruiker het beste. Je product krijg je pas echt getoetst als je kritisch durft te zijn.”

Patrick: “Elkaar de waarheid durven zeggen is zeker belangrijk. Spanningen zijn soms even lastig, maar in een goede relatie vertrouw je erop dat het goedkomt. Belangrijk is om altijd het doel helder voor ogen te houden: de klant helpen beter te worden. We zullen er dus altijd samen voor zorgen dat een probleem wordt opgelost en dat iedereen tevreden is.”
 

Ervaren klanten benefits van het feit dat jullie al meer dan 30 jaar partners zijn?

Arjen: “Dat weet ik wel zeker. Doordat we zo goed op elkaar zijn ingespeeld, loopt alles op rolletjes en als het ware vanzelf. Op die manier krijgt de klant niet alleen topproduct, maar ook een gesmeerde implementatie daarvan. Snelheid, maatwerk en innovatie zijn hierbij speerpunten.”

Patrick: “Klanten hebben vaak specifieke processen voor besluitvorming. Dus als je ze een nieuwe oplossing geeft om besluitvorming te ondersteunen, moeten ze niet alleen een nieuw concept leren en een nieuwe tool gebruiken, maar ook accepteren dat de tool wellicht zorgt voor veranderingen in hun manier van beslissingen nemen. Het is belangrijk om klanten te begeleiden in dit transformatieproces en goede communicatie tussen consultants en ontwikkelaars is hierbij key.”
 

Wat een mooie woorden, vol lof richting elkaar. Is er geen enkele mismatch te vinden?

“Dat jullie voor PSV zijn”, zegt Kees lachend. “Ik praat niet graag over mismatches. Soms is er wellicht niet direct een overlap, maar we behalen gewoon meer resultaat als we het samen doen.”

Jan vult aan: “Omdat we altijd met elkaar blijven praten en samen onze toekomstdoelen bepalen, is er ook veel ruimte voor groei en dus om eventuele mismatches – of ontbrekende overlappen – wel passend te maken. Waar we in onze activiteiten geen overlap hebben, kunnen we onze eigen koers varen. We versterken elkaar op de match en geven elkaar ruimte voor eigen koers.”


Foto: ondertekening verlenging samenwerking.
 

Hoe zien die toekomstdoelen eruit, gaan we voor 60 jaar partnership?

“Daar gaan we zeker voor!”, roepen de heren in koor. Arjen: “We willen vooral samen plezier blijven hebben in ons werk, uitdagende projecten met impact blijven doen, voor interessante klanten werken en die erg blij maken. Dat is de core van CQM en AIMMS: doen waar je blij van wordt en daar voor de volle 100% voor gaan. Business value creëren in de breedste zin: bij klanten, onszelf en bij elkaar.”

Jan: “Uiteraard houden we de ontwikkelingen nauw in de gaten. De Artificial Intelligence wereld vraagt om zaken die nog niet altijd perfect worden afgedekt. Daarin willen we ook samen optrekken en ons ontwikkelen. Met zijn allen de wereld een beetje beter maken.”

Gertjan: “Samen awareness blijven creëren op het gebied van optimalisatie is zeker een toekomstdoel. Veel inspiratiesessies organiseren, het gesprek met elkaar en de klant blijven aangaan, ook gewoon ‘zomaar’. Interactie zorgt voor verandering, ook wanneer er geen concreet doel aan hangt. Samen filosoferen en de klant hierin meenemen, heerlijk.”

Patrick: “Als we goed de trends in de gaten houden en met de veranderingen van de wereld blijven meegaan, komt het wel goed met die toekomst. Geen uitdaging uit de weg gaan en blijven communiceren met elkaar. Awareness creëren hoort daar zeker bij, vooral in onze business kan je daar echt het verschil mee maken. Zeker met Artificial Intelligence en Machine Learning die een steeds grotere opmars maken, is het belangrijk je plekje te blijven veroveren.”

Kees sluit af: “Het ziet er – net als 30 jaar geleden – nog steeds heel veelbelovend uit! Er zijn legio mogelijkheden. Blijf hard werken en je weg zoeken.”

“Niets meer aan toe te voegen!”, roept Jacob Jan.

 

Wat een mooie afsluiting van dit fijne samenwerkingsgesprek. Het is wel duidelijk dat de heren al lange tijd met elkaar terug gaan, dat ze elkaar door en door kennen, goed op elkaar zijn ingespeeld en elkaar tegelijkertijd wel scherp houden. Klinkt als een perfecte relatie. Het is niet voor niets dat de samenwerkingsovereenkomst verlengd en feestelijk gevierd is (check de foto’s voor het resultaat). Op naar de volgende 30 jaar!

 

 

 

 

Lonneke Kronenburg

Lonneke Kronenburg

Content Marketeer