11/04/2016


Intermodaal transport biedt logistieke dienstverleners de vrijheid om verschillende modaliteiten in te zetten voor het uitvoeren van transportopdrachten.  Bij de juiste beslissingen gaan de transportkosten omlaag en de marge omhoog. Maar hoe bepaal je de relevante modaliteiten voor je transportopdracht?


Via een ‘pareto front’ intermodaal naar Italië

Eerst een voorbeeld. Er moet een container van Rotterdam naar Foggia. Voor deze transportopdracht zijn er verschillende intermodale alternatieven beschikbaar. Niet alle alternatieven zijn relevant. Een alternatief dat duurder en langzamer is dan een ander alternatief kan als niet-relevant worden beschouwd. Alleen het zogenoemde ‘pareto front’ aan oplossingen is relevant. 
 
Kaart - blog intermodale transport alternatievenZie bovenstaande kaart. Dit geeft een overzicht van relevante intermodale alternatieven. Linksboven het ‘pareto front’ in een grafiek met aanduiding van de alternatieven, met transporttijd (x-as) en transportkosten (y-as). Uiteindelijk krijgt de gebruiker dus een overzicht van uitsluitend relevante alternatieven waaruit hij op basis van transportkosten en transporttijd een keuze kan maken.

 

De slimme wiskunde achter intermodaal transport

CQM heeft algoritmiek en software ontwikkeld die deze relevante intermodale transport alternatieven berekent. In hoofdlijnen werkt dit zoals aangegeven in onderstaande afbeelding.
 
Afbeelding - blog intermodale transportalternatievenTen eerste wordt het hoofdnetwerk tussen alle Europese intermodale terminals met de bijbehorende verbindingen voorberekend. Vervolgens hoeft alleen nog de vertreklocatie (A) en aankomstlocatie (B) via een één-naar-veel berekening aan dit netwerk te worden gehangen.  Daarna kan de softwarecomponent vliegensvlug alle relevante intermodale alternatieven tussen vertrek- en aankomstlocatie, waarbij rekening wordt gehouden met gedetailleerde treinschema’s en afvaarten, bepalen. Door het slim uitsluiten van niet-relevante paden worden wél-relevante paden sneller gevonden en doorgerekend. 

Het algoritme heeft de volgende voordelen:

  • End-to-end in plaats van terminal tot terminal;
  • Pareto front (kosten vs. tijd) met bandbreedte;
  • Meerdere modaliteiten per alternatieve route mogelijk;
  • Houdt rekening met gedetailleerde treinschema’s en afvaarten (incl. exacte kosten; en uitbreidbaar voor CO2 berekeningen);
  • Snel (reactie < 1s);
  • Schaalbaar, bv. in combinatie met deep sea.

 

CQM helpt met intermodaal transport

Het automatiseren en optimaliseren van de processen rond intermodaal transport biedt logistieke dienstverleners grote voordelen:

  • optimale benutting van resources
  • betere planning
  • lagere operationele kosten en hogere marges
  • betere strategische dienstverlening aan klanten en
  • een krachtige regie over de totale keten met maximale flexibiliteit ten aanzien van kosten, snelheid, betrouwbaarheid en service.

Mocht u een keer willen praten over uw vragen rond intermodaal transport, dan maak ik natuurlijk graag een afspraak!

Peter Hulsen

 

Altijd op de hoogte blijven van nieuwe blogs? Volg CQM op LinkedIn!

 

 

Peter Hulsen
Peter Hulsen helpt je graag verder Neem contact op