18/04/2016


Regelmatig vragen mensen mij hoe ik als wiskundig adviseur waarde kan toevoegen in de dagelijkse praktijk van de logistieke wereld? Nu termen als data science en advanced analytics steeds meer in de belangstelling staan, zijn die vragenstellers ook werkelijk geïnteresseerd in mijn antwoord.


Competing on analytics

Of je nu het nemen van beslissingen ondersteunt, of het inrichten van systemen en processen, of het oplossen van problemen. Als wiskundig adviseur heb je de gereedschappen in huis om de huidige situatie goed in kaart te brengen en voor anderen inzichtelijk te maken (describe), je kunt laten zien wat er gaat gebeuren als er niet wordt ingegrepen (predict) en je helpt de toekomst de gewenste vorm te geven door het nemen van goede beslissingen te ondersteunen (prescribe). Thomas Davenport and Jeanne Harris beschrijven dit uitgebreid in Competing on Analytics.

 

Doing data science

In mijn ogen gaat het er om dat je op basis van een brede en diepe kennis van methoden en modellen en een jarenlange ervaring in de weerbarstige praktijk van de supply chain aan de slag gaat en daarbij de juiste mensen betrekt. Ook ogenschijnlijk complexe situaties en vragen worden zo transparant en analyseerbaar gemaakt. Dit alles wel onder het motto van Einstein: “Make everything as simple as possible, but not simpler”. Twee zaken zijn heel belangrijk: wordt de juiste vraag gesteld en hoe kunnen we deze vraag zo eenvoudig mogelijk snel en goed beantwoorden? Cathy O’Neill and Rachel Schutt vatten deze sterktes in hun boek Doing Data Science mooi samen als:

(a) be a critical thinker
(b) be a creative solver, and
(c) be a curious questioner.

 

Het mooie vak van de supply chain analyticus

Als supply chain analyticus leef ik op de grens tussen wetenschap en praktijk. Dit betekent dat ik zowel inside-out als outside-in denk en werk. Inside-out omdat ik alle methoden en technieken bij de hand moet hebben en moet weten waar en wanneer ik ze kan toepassen. Outside-in omdat ik me in moet kunnen leven in de situatie van de klant en zijn vraag scherp moet krijgen. Ik vind dit een geweldige uitdaging die ik samen met collega’s en klanten al 30 jaar met veel enthousiasme aanga.

 

Jan van Doremalen

 

Altijd op de hoogte blijven van nieuwe blogs? Volg CQM op LinkedIn!

 

 

Jan van Doremalen
Jan van Doremalen helpt je graag verder Neem contact op