16/01/2018


Santa Gift Matching Challenge

 

Zoals elk jaar heeft Kaggle, een wereldwijd platform voor data science, weer een Santa Challenge uitgeschreven. De titel dit jaar: Kaggle’s Santa Gift Matching Challenge - Down through the chimney with lots of toys... Eerder meldden we op social media al dat CQM binnen één week dé optimale oplossing had bedacht en dat daarmee de wedstrijd ruim voor de deadline al was afgelopen… Een update.

De uitdaging in de Kaggle Challenge dit jaar is het geluk van de kinderen te maximaliseren door een speelgoed-matching machine te maken die de lieve kinderen koppelt aan het speelgoed dat ze op hun verlanglijstje hadden staan. 

Nadat CQM – samen met een handjevol andere slimmeriken – op 19 december al de optimale oplossing had weten uit te rekenen, was het even wachten op een reactie van de jury. (Ter info: de wedstrijd ging van start op 12 december 2017, de deadline voor de ‘final submission’ was op 12 januari 2018. De Challenge is zo ingewikkeld dat uit alle inzendingen de beste oplossing wordt gekozen, het is nog niet eerder voorgekomen dat de optimale oplossing werd gevonden.) De organisatie besloot vlak voor Kerst de competitie te herstarten met een moeilijker probleem. CQM ging natuurlijk opnieuw aan de slag… en niet zonder resultaat. CQM eindigt in de wereldranglijst uiteindelijk op een 7e plek en wint daarmee een gouden medaille (= een top-10 plek). 

Met veel plezier heeft een aantal CQM-ers tijdens de Kerstvakantie weer behoorlijk wat privé-uren besteed aan deze Challenge. Net zoals het bij veel families een gebruik is om tijdens de feestdagen samen te puzzelen, is het bij CQM inmiddels een heuse Kersttraditie!

In een inhoudelijke blog besteden we aandacht aan de vraag, de aanpak en de oplossing van CQM. Kortom, over onze weg naar goud…

 

Ook interessant om te lezen:

Jacob Jan Paulus
Jacob Jan Paulus helpt je graag verder Neem contact op