09/05/2022


Het is maandagochtend 09.00 uur. Je loopt naar de koffieautomaat en zet een lekker bakje voor jezelf. Je kletst gezellig met je collega’s over je toffe weekend. Tijd om deze rustige opstart voort te zetten is er echter helaas niet. Op je computerscherm gaan er namelijk direct alarmbellen af: er zijn veel vermiste pakketten. Ook zie je het korte termijn urenoverzicht. Dit laat niet alleen zien wat er in de afgelopen uren is gebeurd, maar ook hoe de KPI's zich naar verwachting de komende uren zullen ontwikkelen. Je stelt vast dat het aantal ontbrekende pakketten sterk toeneemt en dat deze toename de komende twee uur zal aanhouden als de huidige situatie niet verandert. Er gaat telkens iets mis bij het unloaden van één van de docks... Help! Wat moet je nu doen?


Je nieuwe collega to the rescue

Gelukkig herinner je je nieuwe collega die je voor het weekend hebt aangenomen: Alex. Alex is een alleskunner, hij is jouw derde oog en jullie hebben aan één woord genoeg, ook al kennen jullie elkaar nog maar kort. Alex denkt namelijk door en kijkt vooruit. Net als jij, je schakelt hem natuurlijk niet voor niets in. Alex laat je direct enkele alternatieve plannen zien om het probleem te verhelpen, zoals op een ander dock unloaden of meer werknemers inzetten om handmatig pakketten uit te laden.

Daarnaast geeft hij van elke keuze ook de onmiddellijk geschatte impact op het (toenemende) aantal ontbrekende pakketten, de werkuren die ermee gemoeid zijn en de totale kosten. Op basis van dit overzicht besluiten jullie samen te kiezen voor het uitladen van de pakketten van de al klaarstaande vrachtwagen op een ander dock en op een rustiger moment te analyseren wat er nu precies aan de hand was. Pfieuw, dat scheelde weinig. Maar hey, het probleem is opgelost!

* Kleine tip op voorhand, die aan het einde van de blog duidelijk wordt: hoe eerder je Alex in dienst neemt, hoe groter de kans dat zo’n slechte start op maandagochtend zich nooit meer voordoet ;-)


Je to do lijst voor de rest van de dag

Wat is het fijn om zo’n collega als Alex te hebben, dat gun je iedereen! Het is inmiddels lunchpauze en ondanks de onrustige opstart, hebben jullie nu wel echt tijd om even lekker bij te kletsen. Samen nemen jullie ook de to do lijst van de rest van de dag door:

  • Een vraag vanuit de Logistiek Manager over het plannen van meerdere shifts in de toekomst
  • 1e evaluatie met Alex over hoe de eerste werkdagen zijn bevallen
  • Alex laten kennismaken met de rest van het team


Een kijkje in de toekomst nemen

Jullie starten met punt 1 en bekijken de vraag van jullie Logistiek Manager. Hij vroeg jou en Alex om te onderzoeken of het - gezien de toename van het aantal pakketten - in de toekomst noodzakelijk is om meer shifts te gaan draaien, danwel meer personen in te plannen per shift.

Jullie kijken naar de gemaakte overzichten in de controlekamer voor de volgende dag, een piekdag in de volgende week en de verre toekomst (vakantieperiode). Dit om te vergelijken of dit plan (meer personen of meer shifts) de zaken zou verbeteren. Jullie zien dat het naar verwachting kostenreductie zal geven op piek- en vakantiedagen, hoewel de kosten op rustige dagen zullen stijgen. Onderaan de streep zien jullie dat deze gewijzigde planning een besparing zal opleveren en het aantal pakketten dat op tijd wordt gesorteerd licht zal stijgen. Jullie delen deze uitkomsten met de Logistiek Manager en op basis daarvan besluiten jullie om twee shifts te gaan draaien op de piekdagen.  


Evaluatiegesprek Alex

Het is tijd voor het evaluatiegesprek met Alex. Je bent trots op hoe hij zijn eerste dagenheeft doorstaan. Hij heeft zijn beloften waargemaakt: hij heeft je op moeilijke momenten ondersteund en uit de brand geholpen en daarnaast laat hij zien dat hij innovatief richting de toekomst staat. Zelf zit hij hier ook op zijn plek en samen besluiten jullie dat het tijd is kennis te maken met de rest van het team.
 

De moraal van dit verhaal

Alex is namelijk niet zomaar een collega, maar een simulatierobot a.k.a. Digital Twin die beslissingen maakt op basis van op feiten gebaseerde data. Hij is je rechterhand die je niet kunt missen en zorgt ervoor dat jij bewustere en meer onderbouwde keuzes maakt. Je kunt een kijkje in de toekomst, in de glazen bol, nemen en voorspellingen doen. Daarnaast zie je precies wat het effect gaat zijn van je keuze en welke je dus het beste kunt maken. Diverse scenario’s worden doorgerekend, zelfs die waaraan je zelf nog niet gedacht had. Kortom: je kiest voor de situatie die op dat moment het beste past. Onderbouwd en op basis van een exacte weergave van de realiteit. Maar dan via je digitale controlekamer!

Simulatierobot Alex is dan ook de helpende hand die je niet wilt missen in je team. Maar Anja, Pieter of Mustafa mag natuurlijk ook. Hoe dan ook, deze allesweter wil je zeker als collega. Samen maken jullie je werk nóg leuker en gemakkelijker en nemen jullie de beste beslissingen voor jullie organisatie, wat jullie de helden van de dag maakt ;-)


Ook Alex als collega?

* Tip explained: Als je Alex eenmaal hebt aangenomen, komen dit soort slechte scenario’s op maandag geen eens meer voor, want die ben JIJ altijd een stapje voor. Maar goed, Alex wilde graag in deze blog een belangrijke rol en jou overtuigen dat het extreem handig is om hem een vast dienstverband aan te bieden. Gelukt? Neem dan contact op met Jeroen, hij stelt je graag voor aan Alex!

 

Wil je daarnaast op de hoogte blijven van het laatste nieuws van CQM, volg ons op LinkedIn of meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief 

 

Fotocredit: Pixabay.
Jeroen Goes
Jeroen Goes helpt je graag verder Neem contact op