De toegevoegde waarde van mens en robot in Smart Warehousing

27/05/2021

"Als ik mensen had gevraagd wat ze wilden, hadden ze gezegd: snellere paarden". Wanneer ik met mijn vriendin – die werkzaam is in het sociaal domein – filosofeer over robotisering in warehouses, link ik vaak aan deze quote van Henry Ford. Voor haar staat robotisering synoniem aan vervanging van menselijke inzet, ze ziet dat robots steeds slimmer worden en vraagt zich af waar het ophoudt? Komen er steeds ‘snellere paarden' of leven we straks in een ‘science fiction wereld’ die we nu nog niet kennen? Dit leidt soms tot onzekerheid bij de mensen met wie ze werkt. ‘Ben ik straks nog wel nodig?’ is een vraag die menig mens stelt in deze innovatieve samenleving en in deze blog filosofeer ik graag over de samenwerking van mens en robot en de toegevoegde waarde van beiden in Smart Warehousing.
 

De klik met de robot

Het rationele antwoord op de vraag ‘Ben ik straks nog wel nodig?’ is mijns inziens ja, want naast het feit dat robots ontwikkeld worden door mensen (of dat zelfs niet meer J) is mijn mening dat de mens onmisbaar is; dat robotisering dient ter ondersteuning van de mens en de mens nooit helemaal vervangen zal worden. Ook bij TNO denken ze er zo over. Wel waarschuwen ze dat we ons niet snel genoeg aanpassen aan de rap veranderende arbeidsmarkt. TNO voorziet grote uitdagingen, maar ook grote kansen. Bijvoorbeeld dat mensen meer ingezet moeten worden op hun competenties dan diploma. Zelf vind ik het belangrijk dat personen goed moeten worden begeleid en opgeleid. Wat als het niet ‘klikt’ met de robot?
 

Robots en manuele handelingen

We hebben elkaar nodig. Niet alles is te robotiseren of het is simpelweg te duur. De mens is in veel opzichten nog altijd slimmer dan de robot. Een robot een standaardartikel laten pakken in een warehouse werkt goed, ruimte besparen met robots ook (minder stellingen) en processen verduurzamen is tevens een optie. Een robot heeft het namelijk nooit koud, hij heeft uiteraard energie nodig, maar is niet afhankelijk van verlichting en verwarming van een ruimte. Maar, voor een speciaal artikel – dat niet automatisch kan worden verwerkt –  dient er iemand naar de robot te gaan, of er moet een aanvullend manueel proces ingericht worden. Ook bij een storing dient soms nog een aantal manuele handelingen uitgevoerd te worden. In dit soort gevallen wordt de robot minder efficiënt ingezet dan misschien in eerste instantie werd verwacht. 
 


 

De inrichting van je warehouse en robots

Kortom: robotisering (van bijvoorbeeld je warehouse) is een uitdaging, maar als je een warehouse ontwerpt of opnieuw gaat inrichten, is de aanschaf voor robots een serieuze overweging die ik je aanraad te maken. Robots maken een warehouse wel degelijk efficiënt, mits de inzet ervan op de juiste manier gebeurt. Het is daarom belangrijk om daar vooraf een analyse op los te laten. En rekening te houden in (re)design, zeker wanneer je je warehouse gaat verbouwen en deze nooit is ingericht met de gedachte van robotisering. Denk na over zaken als: hoe modelleer je een operator (menselijke collega) die samenwerkt met een robot, hoe modelleer je storingen en de bijbehorende oplostijd en hoe modelleer je onvoorziene omstandigheden? Hoeveel robots schaf je aan en waar zet je ze neer? Hoe komt dat daadwerkelijk in de praktijk tot uiting?

De juiste keuzes hier in het begin maken, kan achteraf veel efficiency voordeel opleveren. Smart Warehousing in combinatie met robots betekent: vooraf slim nadenken over wie (robot of mens) wat doet en waarom je op die manier het meeste effect bereikt. Scenarioplanning of simulatie kan hierbij uitkomst bieden.
 

De toegevoegde waarde van de mens

En onthoud: de mens speelt hierbij een cruciale rol! Het modelleren en de juiste beslissingen nemen kunnen wij gewoon beter dan een robot. Kies je liever voor 2 of 3 robots en bepaal je dat aan de hand van de drukste dag van het jaar of juist op basis van de gemiddelde dag? En zorg je ervoor dat er altijd iemand aanwezig is – die andere werkzaamheden verricht – en die proactief kan schakelen of niet? Mooie situaties waarin je de prachtige samenwerking tussen robot en mens ziet!

Je kunt dus lezen dat we op allerlei manieren met elkaar verweven zijn. Waarom eigenlijk deze blog? Het houdt me bezig en ik vind het belangrijk om dit minder kwantitatieve aspect van ons vak te belichten. Hoewel we van cijfers houden, leidt het ‘sommetje oplossen’ vrijwel nooit tot het optimale resultaat in onze projecten. Verandermanagement, de mens, gevoel en innovatie spelen hierbij een belangrijke rol. Kortom: de toegevoegde waarde van een optimaal Smart Warehouse zit hem in de combinatie van mens en robot. En dus blijft de mens zeker nodig. Yes, een positieve conclusie! En ondertussen… Filosofeer ik lekker verder :-).

 

Benieuwd hoe we mens en robot kunnen combineren binnen jouw warehouse? Neem dan contact met mij op!

Wil je daarnaast op de hoogte blijven van het laatste nieuws van CQM, volg ons op LinkedIn of meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief

 

Fotocredit: Pixabay.

 

 

Ir. Jeroen Goes

Ir. Jeroen Goes

Senior Consultant