19/04/2018


Connect

Door wat strubbelingen op het spoor waren we wat langer dan gebruikelijk onderweg. Rond 06:45 vertrokken vanuit Eindhoven en om 09:15 uur met ruim een uur vertraging aangekomen. Maar, daar waren we dan, op de AIMMS summit. In het hartje van Amsterdam bij Zoku. Samen met enkele tientallen topleiders in de supply chain. Om de meest urgente uitdagingen te bespreken in de overgang van het paradigma van het industriële tijdperk van de 20ste eeuw naar het digitale tijdperkparadigma van de 21e eeuw. Het was een gemêleerd gezelschap van AIMMS klanten, medewerkers, partners en prospects uit diverse landen van Europa en de USA; van stagiair tot supply chain-, marketing- of fabrieksmanagers en van implementatieconsultant tot managing partner. We hadden er erg veel zin in.

Engage & Share

Het was een interactieve setting met lezingen door klanten over hun ervaringen (FedEx/TNT, Heineken, Marks & Spencers), deep-dives door partners over gerealiseerde mogelijkheden, ronde tafels en vooral veel ruimte om te netwerken. Alle aanwezigen werden uitgedaagd om actief deel te nemen en hun ervaringen te delen. Door een kwetsbare opstelling van de dagvoorzitter en de sprekers werden niet alleen de behaalde successen besproken, maar ook de ontberingen, moeilijkheden en teleurstellingen op de weg daarnaartoe: “een sponsor hoog in de boom is onontbeerlijk voor succes” en “de IT-afdeling moet vroeg worden aangehaakt”. Velen waren blij verrast om te zien dat ze niet de enige waren die worstelden. Sterker nog, vrijwel iedereen worstelde of had geworsteld met dezelfde zaken. Er werd dan ook druk gesproken over wat er binnen ieders bedrijf aan was gedaan om hiermee om te gaan en wat hierbij wel en niet had gewerkt.

Inspire & Learn

Bij onze ronde tafel “Business Effectiveness of the Supply Chain” en deep-dive “Big data driven design for condition-based maintenance” werd open gesproken over (uiteindelijk overwonnen) complicaties en wat we daarvan konden leren. Dit naast een stukje inspiratie over de gerealiseerde successen.

Ondanks alle technologie en alom aanwezige big data, start elk succesvol project nog steeds met een relevante business vraag (en niet bij de data of de technologie). Een die je -als je hem kunt beantwoorden- ook direct waarde voor het bedrijf oplevert. Elke operationele implementatie is en blijft een business project, waarbij IT een belangrijke faciliterende rol heeft, maar de verantwoordelijkheid niet kan overnemen. Succesvolle implementaties kennen allen een groeipad en een iteratieve aanpak. Niet alles is van tevoren bekend. Onderweg zal alles steeds scherper worden en bij elke stap zal er telkens een (al dan niet klein) succes moeten worden geboekt. Dit om alle betrokkenen steeds weer te enthousiasmeren en te laten groeien naar de 21e eeuw manier van werken: slimme technologie die op basis van data een optimaal fundament neerzet, en de mens die door het zetten van randvoorwaarden ook de uitzonderingen mogelijk maakt.

 

 

Wilt u meer informatie over de dag of onze leerpunten? Neem gerust eens contact op!

 

Ook interessant:

 

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws van CQM, volg ons op LinkedIn of meld u aan voor onze digitale nieuwsbrief.

Jacob Jan Paulus
Jacob Jan Paulus helpt je graag verder Neem contact op