Hackathon

Slim gebruik maken van data en betere beslissingen nemen op basis van data: Data science, je kunt er tegenwoordig niet meer omheen

CQM organiseert dit jaar voor het eerst een data science Hackathon.
En wel bij Albert Heijn!

Tijdens de hackathon werken studenten in teams aan een uitdagend vraagstuk dat zich afspeelt in de 5 distributiecentra (DC’s) van Albert Heijn. Deze DC’s bevoorraden dagelijks de ruim 900 Albert Heijn winkels. De door de winkel gevraagde producten worden in een DC ‘gepickt’ op rolcontainers.

Vanuit het oogpunt van efficiëntie is het wenselijk de rolcontainers zo vol mogelijk, maar toch stabiel, op te bouwen. Dit is de taak van de orderpicker, die de producten op de rolcontainer stapelt. Om te bepalen welke producten samen op welke rolcontainer komen maakt Albert Heijn gebruik van een slim toewijzingsalgoritme, welke rekening houdt met het volume en gewicht van elk product.

Om te zorgen dat de orderpicker voldoende speelruimte heeft om alle producten zo te stapelen dat een nette en stabiele rolcontainer wordt gecreëerd, wordt bovenop het netto-volume gerekend met een luchtvolume-correctiefactor. De factor is bepaald per product en varieert typisch tussen de 5 en 25%. Een te lage factor leidt tot te weinig stapellucht, met als gevolg een lastige stapeling en mogelijk te volle rolcontainers. Anderzijds leidt een te hoge factor tot een overschot aan ingecalculeerde stapellucht, wat leidt tot te lege rolcontainers en daarmee een onnodige toename in het aantal gebruikte rolcontainers. 

Het doel van de Hackathon is om een betere maat te bepalen voor deze luchtvolume-correctiefactor. 
>> Welk team doet dit het beste en gaat naar huis met de eeuwige roem en een mooie geldprijs?

Lees meer details over de Editie 2018.

Ir. Monique van den Broek

Ir. Monique van den Broek

Senior Consultant