27/10/2021


Dat we spelletjesfanaten bij CQM hebben, dat wisten jullie waarschijnlijk al. Maar dat je zelfs tijdens een potje ‘Ticket to Ride’ een strategie voor je optimalisatieproject kunt bepalen, is wellicht nieuwe koek. Het idee van de game is dat je een treinreis door Europa of een ander werelddeel/land aflegt. Onderweg kun je elkaar flink in de weg zitten op het traject en moet je je soms in lastige bochten wringen om op je gewenste bestemming uit te komen. Niet veel anders dan bij een optimalisatietraject, waarin je soms de beren van de weg moet halen of moet roeien met de riemen die je hebt. Om uiteindelijk bij het gewenste eindresultaat te komen! Fan van dit spel en wil je een project optimaliseren? Tom neemt je mee aan de hand van 5 stappen die je zowel tijdens de spelletjesavond met je vrienden als tijdens een verbeteringstraject op je werk kunt zetten!


1. Bepaal je doel

Klinkt als een open deur, maar is oh zo belangrijk. Het uiteindelijke doel bij Ticket to Ride is je route zoveel mogelijk uitbreiden en zoveel mogelijk bestemmingen creëren. Maar je start altijd bij stap 1: kies je route(s). In een optimalisatietraject start je hier ook mee: wat is je doel? Wil je een algoritme ontwikkelen dat een traject verbetert, denk dan na over: wie zou het willen gebruiken en waarvoor? Op basis daarvan ga je kijken naar detailniveau. Dient de oplossing high over te zijn?

Met andere woorden: wil je dat iets van A naar B gaat of doet het er ook toe hoe dat gebeurt, hoe vaak en met welke fte’s? Zaken die op voorhand bekend moeten zijn. Als je je doel zo goed mogelijk afbakent en het meeste bekend is, bereik je eerder en beter het gewenste resultaat. Net als bij Ticket to Ride! Je bouwt geen hele weg door Europa als je van tevoren geen idee hebt waar je heengaat of wat je einddoel/bestemming is…

 

2. Verzamel data of kaartjes

Hier is het belangrijk de inhoudelijke discussie aan te gaan. Wat wil je precies? Vaak roepen bedrijven “Wij kunnen alles!”, wat bij een transportbedrijf bijvoorbeeld betekent dat ze te allen tijde alles overal naartoe kunnen vervoeren. Wanneer wij doorvragen, komen we er vaak achter dat niet alles mogelijk is vanwege tijd, personeel of afstand. Logisch, maar het is belangrijk dit helder te hebben, zodat je gericht de juiste data gaat verzamelen. Je bent dan niet meer letterlijk aan het zwemmen waarbij je niet weet wat je tegenkomt, maar je weet welke obstakels je eventueel kunt verwachten. Eromheen zwemmen is mogelijk óf we kijken hoe we de belemmering kunnen meenemen onderweg op onze route.

In Ticket to Ride verzamel je ook eerst de juiste kleurenkaarten op basis van de route die je moet gaan leggen. Soms pak je hierbij helaas een kleur die niet helemaal passend is, waarmee je toch vooruit moet. In een optimalisatieproject is het ook zo: je verzamelt de juiste data, afhankelijk van het doel dat je hebt. Soms is niet alle data beschikbaar. In beide gevallen zal je moeten roeien met de riemen die je hebt ;-) Kortom: we zorgen samen voor een goede basis voor het vervolg.

 

3. Start met het bouwen van de kern

Wanneer we een algoritme opleveren als oplossing (wat vaak het geval is bij onze klanten en hun vraagstukken), starten we altijd met het bouwen van de kern. Je weet inmiddels in grote lijnen wat je wilt gaan bouwen, maar wilt het nog niet meteen te gedetailleerd maken. Ook teveel in deze fase uitsluiten is niet gewenst. Waarom niet? Rondom de details en uitzonderingen is vaak nogal wat onzekerheid. Vaak kom je er gaandeweg achter dat de klant zelf – of jij in dit geval – nog niet alles geheel helder heeft/hebt. Dat wanneer je het algoritme gaat uitproberen en in gebruik gaat nemen, het in de praktijk toch nét iets anders werkt. Met het bouwen van alleen de kern is het gemakkelijk bijsturen. Groots beginnen kost veel tijd en gaat ten koste van de efficiëntie. Check je verwachtingen en manage je project. Hoe kleinschaliger het is opgedeeld, hoe gemakkelijker dat gaat.

Qua relatie tot Ticket to Ride is het geen vaste regel, maar wel een strategie die ik vaak hanteer. Ik start meestal met het bouwen van de route die door Centraal Europa gaat, omdat dat de belangrijkste route betreft. Als je medespelers ook dwars erdoorheen gaan, kan het een drukbezette route worden en dat bemoeilijkt het bouwen van de weg. Dus wanneer je start met de basis (kern), ben je je medespelers voor en gaat het uitbreiden naar de overige routes die je dient te behalen gemakkelijker. Laat die punten maar binnenstromen!

 

4. Creëer een Minimal Viable Product

Als de kern aan alle verwachtingen voldoet, voeg dan details toe totdat je een Minimal Viable Product hebt, ofwel: een product waarmee gewerkt zou kunnen worden. Details worden toegevoegd, maar er kunnen nog altijd verbeteringen doorgevoerd worden. De kern en uitbreiding liggen er en het is minimaal een verbetering van hoe in de oude situatie (voor de optimalisatie) gewerkt werd. Denk aan het opleveren van een applicatie met dashboard, waarmee je zelf aan de slag kunt. Dit MVP is het startpunt van het uiteindelijke optimalisatieproject- en product. Het is een gestructureerd en werkbaar algoritme dat iedereen kan testen, om uiteindelijk bij te schaven tot een definitief model. Het verschil met de kern? Veel uitgebreider en meer toegespitst op het uiteindelijke doel en eindresultaat.

Kortom: je bouwt je andere routes die je ook moet behalen om tot je uiteindelijke doel (en dus het winnen van het spel) te komen. Je kernmodel staat gelijk aan de belangrijkste route die je bouwt. Daarna kies je extra routes naast je hele lange route. Dat is je MVP. Samen vormen ze je eindresultaat: een goed werkend algoritme dat je efficiënter laat werken!

 

5. In praktijk gebruiken en livegaan

Hier starten we met schaduwdraaien. Je algoritme waarmee je je werkprocessen kunt optimaliseren ligt er. Echter, voor jou en je collega’s die ermee moeten werken is het uiteraard even wennen. Ondanks dat wij met veel mensen uit het projectteam van de klant werken, kunnen we niet altijd met alle eindgebruikers samenwerken. Daarom moet de tool ook operationeel getest worden. Alle feedback wordt op de achtergrond nog verwerkt voordat deze de huidige gang van zaken en werken daadwerkelijk vervangt.

Vervolgens treedt de livegang aan. Door de feedback kunnen er extra zaken toegevoegd worden waardoor de tool – en daarmee de verbetering van het werkproces – nóg beter wordt en naar zijn optimale staat gaat.

 

Winnaar?

Je wint bij Ticket to Ride als al jouw treintjes op zijn en je de meeste/langste routes gelegd hebt. En als je wilt, start je het spel opnieuw. Zo gaat het bij een optimalisatietraject ook. Het is een iteratief proces en vergt continue bijsturing om te blijven groeien. Het is alsof je op een rijdende trein springt. Tijdens het bouwen van je treinroute kijk je of niemand op jouw route terecht komt en als dit wel gebeurt, moet je bijsturen en eventueel een andere strategie kiezen. Je moet af en toe je hoofd uit het raam steken om te zien wat er gebeurt. Dat is tijdens een optimalisatietraject ook zo. Houd altijd je oren en ogen open, kom alle details te weten, welke mogelijke beren er kunnen zijn, keer het vraagstuk compleet binnenstebuiten. Alleen zo creëer je het optimale resultaat.

 

Vind je dit lastig, ik help je hier graag bij! Bij CQM springen we al ruim 40 jaar op die spreekwoordelijke treinen en doen we er alles aan om te zorgen dat je niet weer langs ‘start’ moet. Of was dat juist bij Monopoly?!

Wil je daarnaast op de hoogte blijven van het laatste nieuws van CQM, volg ons op LinkedIn of meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief 



Fotocredit: Wikipedia en Boardgamegeek.
Tom Luijten
Tom Luijten helpt je graag verder Neem contact op