Botsrisico op het spoor: een branchebrede opdracht

08/07/2020

Enige tijd geleden ontwikkelden we het RisicoRegister Rijwegen (RRR) voor ProRail. Dit is een solide basis om botsrisico op het spoornetwerk in te schatten. Echter, een basis, dus ook een versimpelde weergave. Het afgelopen jaar zijn we bezig geweest dit model te verfijnen en te upgraden voor de regio Amsterdam. Met als doel: botsrisico op het spoor in kaart brengen. En met resultaat! We mochten onze bevindingen presenteren aan het Directeuren Overleg Spoor & Veiligheid (DOSV), waaronder directeuren van onder andere ProRail, reizigersvervoerders zoals NS en Arriva, goederenvervoerders, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en nog meer spoorpartijen vallen (voor de geïnteresseerden, de presentatie is hier te vinden). Wederom met goede uitkomst: de interesse voor een branchebreed botsrisicomodel, dat voor het gehele Nederlandse infranetwerk gebruikt kan worden, is gewekt.

 

Data om het spoor veiliger te maken

Treinen die op elkaar botsen komen gelukkig haast niet voor. Dit komt omdat er systemen voor zijn ingericht om dit tegen te gaan. De spoorsector wil dit graag zo houden en daarom wil ze weten bij welke systeemwijzigingen het risico op een botsing wordt verhoogd. Voordat de coronacrisis uitbrak – en waarschijnlijk wanneer deze voorbij is – verwacht(te) de spoorsector een toename van het aantal reizigers. Dat betekent: meer treinen. Ook wordt een verhoging van het goederenvervoer per trein verwacht, dit om het aantal vrachtwagens op de weg te verminderen. ‘Wat voor effect heeft deze toename van treinen op het botsrisico?’ is een terechte vraag. En wat is het effect van infrastructurele wijzigingen zoals het ‘ontknopen’ van sporen (lees: minder wissels)? Allerlei vragen die oppoppen en die meespelen in een verhoging of verlaging van het botsrisico. Kortom: dat vraagt kwantificatie om te bepalen wanneer het risico het minst is en het spoor het veiligst is. En laten wij daar als wiskundigen nou goed in zijn!

Het RRR-model dat we in de inleiding noemden, is nog niet geschikt om al deze afwegingen te maken. Want hoe meer elementen er meegenomen worden, hoe meer aannames je moet maken. Risico-inschattingen maken wordt daardoor ook lastiger. Een upgrade van het huidige model was dus noodzakelijk en daar hebben we het afgelopen jaar samen met ProRail aan gewerkt, met positief resultaat!

 

Veiligheid staat bovenaan

Al gauw kwamen we tot de conclusie dat dit model voor de gehele spoorsector interessant en relevant kan zijn, aangezien er in deze branche veel partijen betrokken zijn. Het ministerie, de diverse spoorpartijen zoals NS en goederenvervoerders, maar ook ieder ander die te maken heeft met het spoor zoals onder andere aannemers. Het lijkt daarom evident dat er nut en noodzaak is om te gaan van RRR naar BBB: een Branche Breed Botsrisicomodel. Met als doel: een tool die elke betrokken spoorpartij kan gebruiken om keuzes te maken die de veiligheid waarborgen. Wij zouden graag meewerken aan zo’n branche brede, superinteressante opdracht. The next step? Een workshop aanstaande vrijdag 10 juli om alle wensen en behoeften boven tafel te krijgen en het draagvlak te vergroten. Fingers crossed!

 

Wil je meer weten over dit project of ben je ook benieuwd naar een kwantitatieve onderbouwing binnen jouw werkveld? Neem contact met mij, Pleuni, of mijn collega Bram op.

En wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws van CQM, volg ons op LinkedIn of meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
 

Fotocredit: Pixabay. 
Pleuni Naus MSc

Pleuni Naus MSc

Consultant