10/11/2020


Cijfermatig te werk gaan is van belang bij verbeterprojecten. Wiskunde en statistiek kunnen echt het verschil maken. Echter, er is een component die meer doet dan dat. Wat? De mens. Wijzelf. Jij en ik. Want minstens even belangrijk in ons prachtige vak is de menskant. Wij mensen maken het verschil. In alles. Kunnen voor die echte verandering zorgen. Hoe? Lees dan verder…

 

Begin met een open blik

Vaak hebben mijn klantopdrachten naast een statistisch inhoudelijke component een verandercomponent. De menskant van ons werk noemen we dat. Zo kan het zijn dat een opdrachtgever de mensen in zijn organisatie graag meer datagedreven zou willen zien werken, bijvoorbeeld omdat er een aantal zaken flink mis zijn gegaan in het verleden. Denk aan een situatie waarin producten ontwikkeld zijn waarbij de industrialisatie problematisch verliep.

Het kan dan verleidelijk zijn om dan te zeggen “oh maar dit heb ik vaker gezien”. Ik herinner me dat ik als jonge hond in het eerste gesprek al vaak dacht te weten waar het probleem zat en had dan ook vaak direct oplossingen paraat. Ik zeg niet dat deze methode altijd fout is, maar nu – als oude rot – weet ik dat het vaak meer brengt om eerst achteraan in de klas te gaan zitten…

Zo begin ik soms met een ronde interviews, draai ik een tijdje mee op de afdeling of stuur ik aan om te starten op een rol in een projectteam. Nog even niet precies te hoeven weten wat er aan de hand is en hoe dat op te lossen geeft ruimte om te gaan zien wat er daadwerkelijk speelt en hoe men werkt. Wat de kracht daarvan is en waar de specifieke situatie om vraagt. Voor het initiëren van verandering is zo’n open blik aan de start mijns inziens cruciaal.

 

Verleiding als beginpunt van verandering

Aan het begin van zo’n traject vind ik het heerlijk om rond te lopen, te luisteren, veel te vragen, me te verdiepen in de materie, het me uit te laten leggen. Te zijn als een nieuwe medewerker zeg maar, met een fris paar ogen. Zo sta je als buitenstaander in verbinding met de organisatie en de mensen die er werken. Ik heb geleerd dat het in deze fase belangrijk is er te zijn zonder onmiddellijk iets te willen bereiken. Alleen dan kijk je met een vrije blik en kan het zijn dat je iets waarneemt waar de organisatie blind voor is en wat je later in bijvoorbeeld een training of game kan adresseren. Gaandeweg komen dan vrijwel vanzelf altijd wat ik noem de ‘haakjes’, actuele uitdagingen in het team waarop ik toegelaten word om mee te denken en vanuit mijn industriële statistiek vak bij te dragen. Zo creëer ik on-the-job als het ware verleiding bij de medewerkers om dit een volgende keer zelf ook te kunnen, het beginpunt van daadwerkelijke verandering.

 

Kwetsbaarheid als kracht

Het klinkt best eenvoudig ‘even niet weten’ en ‘niets willen bereiken’ aan het begin van zo’n traject. In de praktijk kan dat behoorlijk tegenvallen, want er liggen gevoelens van onzekerheid op de loer... En voor je het weet ben je als adviseur gruwelijk je best aan het doen om de ander te overtuigen van je meerwaarde en mis je mogelijk de essentie. Op enig moment moet er uiteraard ook iets bereikt worden, want je kunt niet te lang blijven ervaren en zoeken. Maar door te beginnen met een open blik ben je van meer betekenis en waarde voor de organisatie en de mensen die er werken. En dat is waar ik het voor doe!

 

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws van CQM, volg ons op LinkedIn of meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief. Sparren met mij over dit onderwerp, heel graag!



Fotocredit: Pixabay. 
Peter Stehouwer
Peter Stehouwer helpt je graag verder Neem contact op