24/01/2022


Het is 08.00 uur. Je loopt naar de koffieautomaat en zet een lekker bakje voor jezelf. Je start je computer op en kijkt naar de resultaten van gisteren. Yes, de targets zijn weer behaald! Je kijkt verder: hoeveel omzet is er gedraaid, zijn er specifieke storingen geweest tijdens de werkzaamheden, hoe is de dienstverlening geweest, enzovoorts. Je merkt niets opmerkelijks op. Er zijn evenveel pakketten in het magazijn gesorteerd als op de andere dagen, met storingen die binnen de acceptabele marge vallen. Kortom: je dag begint goed! Toch klik je op ‘details’. Daar zie je dat er diverse vermiste pakketten zijn, allen afkomstig van eenzelfde dock. Hmm, wat heeft dat te vertellen?


Bevindingen bespreken groepsvergadering

Je besluit je bevindingen op te schrijven om straks tijdens het dagelijks overleg te bespreken. Je wilt namelijk weten of anderen de ontbrekende pakketten van het betreffende dock ook weleens opmerken en of het vaker voorkomt. Daarnaast kunnen jij en je team zoeken naar een onderliggende oorzaak, zodat je het in het vervolg kunt verbeteren of voorkomen.
 

Ontbrekende pakketten blijven oplopen

Maar dan kijk je naar de schermen in de controlekamer. Je ziet het urenoverzicht (korte termijn). Dit laat niet alleen zien wat in de afgelopen uren is gebeurd, maar ook hoe de KPI's zich naar verwachting de komende uren zullen ontwikkelen. Je stelt vast dat het aantal ontbrekende pakketten sterk toeneemt en dat deze toename de komende twee uur zal aanhouden als de huidige situatie niet verandert. Er gaat telkens iets mis bij het unloaden in het dock... Help! Wat moet je nu doen?
 

Welke keuze maak je?

Gelukkig toont het overzicht ook enkele alternatieve plannen om het probleem te verhelpen, zoals op een ander dock unloaden of meer werknemers inzetten om handmatig pakketten uit te laden. Je ziet van elke keuze ook de onmiddellijk geschatte impact op het (toenemende) aantal ontbrekende pakketten, de werkuren die ermee gemoeid zijn en de totale kosten. Op basis van dit overzicht besluit je nu te kiezen voor het uitladen van de pakketten op een ander dock en op een rustiger moment te analyseren wat er nu precies aan de hand was. Pfieuw, dat scheelde weinig. Maar hey, het probleem is opgelost!
 

De toekomst voorspellen met simulatierobot Alex

Na de lunchpauze is de rust wedergekeerd en functioneert de operationele gang van zaken weer normaal. De ontbrekende pakketten nemen niet meer toe en vinden weer hun weg. Heel fijn! Je kijkt naar je to do lijst voor de rest van de dag: de logistiek manager vroeg je om te onderzoeken of het - gezien de toename van het aantal pakketten - in de toekomst noodzakelijk is om meer shifts te gaan draaien, danwel meer personen in te plannen per shift. Je kijkt naar de gemaakte overzichten in de controlekamer voor de volgende dag, een piekdag in de volgende week en de verre toekomst (vakantieperiode). Dit om te vergelijken of dit plan (meer personen of meer shifts) de zaken zou verbeteren. Je ziet dat het naar verwachting kostenreductie zal geven op piek- en vakantiedagen, hoewel de kosten op rustige dagen zullen stijgen. Onder de streep zie je dat deze gewijzigde planning een besparing zal opleveren en de kwaliteit van het aantal pakketten dat op tijd wordt uitgesorteerd licht zal stijgen. Je deelt deze uitkomsten met de logistiek manager en op basis daarvan besluiten jullie om twee shifts te gaan draaien op de piekdagen.  

Wat is het toch gaaf om op feiten gebaseerde beslissingen te kunnen nemen en geen handmatige rapporten te hoeven maken. Dit alles met grote dank aan simulatierobot Alex, die al deze inzichten geeft via ‘het Digital Steering Wheel’, ofwel de digitale controlekamer a.k.a. de Digital Twin van het werkproces in de praktijk.
 

De moraal van dit verhaal?

Met een Digital Twin maak jij bewustere en onderbouwde keuzes. Je kunt een kijkje in de toekomst, in de glazen bol, nemen en voorspellingen doen. Daarnaast zie je precies wat het effect gaat zijn van je keuze en welke je dus het beste kunt maken. Diverse scenario’s worden doorgerekend, zelfs die waaraan je zelf nog niet gedacht had. Kortom: je kiest voor de situatie die op dat moment het beste past. Onderbouwd en op basis van een exacte weergave van de realiteit. Maar dan digitaal! Simulatierobot Alex noemen we deze helpende hand ook wel. Maar Anja, Pieter of Mustafa mag natuurlijk ook. Hoe dan ook, deze allesweter wil je zeker als collega. Samen maken jullie je werk nog leuker en gemakkelijker.

 

Wil jij ook kijken wat er qua simulatie en Digital Twins mogelijk is binnen jouw organisatie? Neem contact op met Jeroen Goes, dan stelt hij je voor aan Alex! Wil je daarnaast op de hoogte blijven van het laatste nieuws van CQM, volg ons op LinkedIn of meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief 

 

Fotocredit: Pixabay.
Jeroen Goes
Jeroen Goes helpt je graag verder Neem contact op