29/03/2022


Elk jaar organiseert Eindhoven University of Technology (TU/e) een modeling week voor haar Masterstudenten van de opleiding Industrial and Applied Mathematics. Het doel? Theorie koppelen aan de praktijk. Studenten krijgen in kleine groepjes een week de tijd om aan een probleem te werken dat door een bedrijf is aangedragen. TU/e is een belangrijke kennispartner van CQM en wij werken hier dan ook graag aan mee. Op basis van het project (taxivervoer van deur-tot-deur begeleid reizen over lange afstand voor ouderen en mindervaliden) dat wij bij onze klant Transvision uitvoerden, hebben we de studenten een vervolgvraag gesteld. De studenten verrichten zo’n goed werk dat we ze graag zelf de klant wilden laten vertellen wat ze hebben gedaan, en vooral: wat ze hebben gevonden. 

 

Taxi-combinatiealgoritme

CQM ontwikkelde een taxi-combinatiealgoritme voor Transvision dat door het hele land geboekte individuele taxiritten combineert om routes efficiënter te maken. De inmiddels geïmplementeerde oplossing bestaat uit twee stappen. Het algoritme berekent eerst alle afstanden en reistijden tussen start- en eindlocaties van álle taxiritten samen. Daarna gebruikt het algoritme al deze data om taxiritten te combineren tot een efficiënt en uitvoerbaar plan. Dat vereist behoorlijk wat wiskundige intelligentie. En de uitdaging die ontstaat bij het combineren van reizen is ervoor te zorgen dat iedereen nog op tijd is. Het algoritme gebruikt vaste in- en uitstaptijden voor elke passagier. Het is duidelijk dat deze tijden in het echte leven niet deterministisch zijn. De studenten van TU/e onderzochten nu hoe stochastische in- en uitstaptijden van invloed zijn op de kwaliteit van de planning door het algoritme. 
 

Resultaten modeling week

Studenten Anne Matena, Roeland Hooijmans, Anika Peeters, Vivianne Dijkstra, Rens Hoogendorp, Finn Sherry en Mingyao Zhao analyseerden hoeveel klanten er nog op tijd zouden zijn, en zo niet, hoeveel later of eerder die klant dan is. Ook werd gekeken of het dan voorkomt dat taxiritten  langer worden dan 5,5 uur zonder dat de chauffeur een pauze heeft ingepland (i.v.m. arbeids- en rusttijden). En tot slot wat het effect op de prestatiemetingen is als de door CQM gebruikte buffers in het algoritme worden verwijderd. De resultaten presenteerden de studenten tijdens een hybride vergadering met CQM én klant Transvision, tot ieders tevredenheid.
 

Positieve ervaringen

“De studenten hebben snel gewerkt en veel analyses gedraaid. Zo hebben ze in korte tijd leuke inzichten verkregen. Knap!”, aldus CQM-er Bart Post, extern begeleider van de studenten tijdens de modeling week. 

Ook de klant was onder de indruk. Dion Kaman, CFO Transvision: “Mooi werk. Dank aan de studenten, TU/e en CQM. Door buiten de gebaande paden te denken, krijgen we nieuwe inzichten. Goed om te zien dat de uitgangspunten van onze planner goed zijn, maar dat maar dat er nog verder verfijnd kan worden. Het zou bijvoorbeeld mooi zijn als we in de toekomst nader kunnen onderzoeken of we met informatie over de woon-/gebouwfunctie van adressen de in- en uitstaptijden nog realistischer kunnen inschatten. We nodigen jullie van harte uit op onze Centrale Verkeersleiding waar we aan de hand van actuele situaties de theorie en praktijk kunnen toelichten.”

En de studenten zelf hebben de smaak te pakken! Rens Hogendorp: “Het is zo interessant om aan een praktijkprobleem te werken. We zouden graag nog meer onderzoek doen. Bijvoorbeeld naar het effect op de in- en uitstaptijden als je onderscheid maakt tussen rolstoel en niet-rolstoel passagiers. Of tussen iemand die op de 7e etage en iemand die op de begane grond van een gebouw woont. Of naar de prestaties van het algoritme als je reistijd stochastisch maakt, door bijvoorbeeld filedruk als variabele mee te nemen…”
 

Theorie in de praktijk

Ideeën genoeg dus. Voor ons in ieder geval wederom een bevestiging van de meerwaarde van het verbinden van de frisse, creatieve blik van aanstormend talent aan de praktijk. Of, met andere woorden: state-of-the-art wiskunde met tevreden klanten. 
Wil je meer weten over onze ervaringen met studententeams in praktijkvraagstukken? Neem dan contact op met Jeroen Goes of Bart Post

 

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws van CQM, volg ons op LinkedIn of meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief

 

Jeroen Goes
Jeroen Goes helpt je graag verder Neem contact op