25/06/2020


De hackathon van 2020 is een feit! En een wel heel bijzondere, namelijk een mengeling tussen online en offline, hoe kan het ook anders in deze tijd! Het doel? Het analyseren en stimuleren van de leesvaardigheid van kinderen. ¼ van de jongeren is namelijk laaggeletterd en dat is schrikbarend. Daarom hebben wij diverse partners om ons heen verzameld om op 17 juni 2020 samen te werken aan een oplossing voor dit maatschappelijke probleem. En met overweldigend resultaat: in slechts 1 dag hebben we door middel van design thinking een eerste versie van een Netflix-achtige app ontwikkeld. Meer weten? Lees dan vooral verder…


Als hongerige leeuwen op hun prooi af

Een goed begin is het halve werk luidt het spreekwoord. CQM-medewerkers waren van tevoren verschillende rollen toebedeeld, zodat duidelijk was wie zich waarmee ging (lees: mocht) bemoeien. De organisatie van deze dag verdient een groot compliment over de voorbereiding en het in goede banen leiden van on- en offlineactiviteiten. Gezien de gretigheid van de groep was het eerder het temmen van hongerige, kwijlerige leeuwen die in de verte een prooi zagen.

De prooi in dit verhaal was een bijdrage aan de leesvaardigheid van kinderen. Een mooi maatschappelijk onderwerp, waar wij onze creativiteit én Data Science kennis een hele dag lang met een teamomvang van 14 CQM’ers tegelijk op los mochten laten.

We organiseren wel vaker een hackathon, waarin we in 1 dag iets moois realiseren. Dit jaar hebben we daarom de handen voor dit project ineengeslagen met meerdere partijen, waaronder Garage 2020, Salto Eindhoven, Korein, Smart Start, Wij Zijn Jong, Edux netwerkpartners en De Bibliotheek Eindhoven. Allen zetten zij zich op hun manier in voor jongeren. Een mooi gezamenlijk belang dus!

 

Design thinking als leidraad

Deze dag hebben wij gebruik gemaakt van design thinking. In de ochtend hebben we vooral zoveel mogelijk informatie vergaard: welke data is beschikbaar en wat willen en kunnen we daaruit halen? Er is veel gebrainstormd en er zijn veel ideeën geopperd. We hebben de hoofdvraag “Hoe kunnen we kinderen van 4-12 jaar motiveren om meer te lezen en uitdagendere boeken te lezen op basis van individuele behoeftes en interesses?” geformuleerd om verder uit te werken.

Veel toffe ideeën kwamen naar voren, maar we besloten de middag aan de slag te gaan met het ontwikkelen van een app. Uit ons onderzoek bleek namelijk dat een “at home experience zoals Netflix” enorm aansluit bij de doelgroep. Onze CQM-groep werd onderverdeeld in een front-end (visualisatie en tooling) en back-end (data-analyse) partij.

 

 

De Boeken Boeker app á la Netflix

Welke app het geworden is? “De boeken-boeker”! Een app die kinderen stimuleert meer en anders te gaan lezen. Wanneer je de app voor de eerste keer gebruikt, geeft hij op basis van je geslacht, leeftijd en Avi-niveau (leesniveau) welke boeken mogelijk interessant voor je zijn, gebaseerd op leeshistorie van kinderen met dezelfde eigenschappen.

Gebruik je de app vaker, gaat hij leren van de waardering van gelezen boeken. Je kunt als kind een like of dislike geven, zodat de app weet waar je wel en niet van houdt. We hebben een algoritme ontwikkeld waarmee we uit de 17.000 boeken in de database een top 10 aan aanbevelingen weergeven op basis van de karakteristieken van een door jou gelezen en leuk bevonden boek. Hoe werkt dat? Als je het boek leuk vond, kennen wij punten toe aan boeken die lijken op het gelezen boek qua:

  • Auteur
  • Leesniveau
  • Genre(s)

We geven vervolgens de 10 boeken weer met de hoogste scores.

 

En hoe nu verder…

Naast het ontwikkelde algoritme voor gelezen boeken met een ‘like’, zijn er nog veel meer leuke ideeën, waaronder:

  • Algoritme ontwikkelen voor aanbevelingen, rekening houdend met een dislike van een boek.
  • Opties toevoegen waardoor een kind in de app kan kiezen waar aanbevelingen moeten aan voldoen, bijvoorbeeld:
    • hoger of juist een lager leesniveau
    • zelfde auteur als gelezen boek
    • zelfde genre als gelezen boek
  • Aanbevelingen op basis van boeken die zijn gelezen door kinderen met ongeveer dezelfde leeshistorie


Genoeg potentie dus! De eerste reacties zijn enorm positief. Zo hoorden we dat het erg knap was wat je met data kunt bereiken in zo’n korte tijd, dat het bizar was wat we kunnen presteren onder tijdsdruk en dat je in 1 dag echt al iets moois kunt opleveren, waarvan de meesten denken dat het altijd projecten met een lange adem zijn. Kortom: een zeer geslaagde hackathon waar samenwerking voorop stond, met een mooi eerste resultaat om verder uit te bouwen. De eerste kids om te testen hebben zich dan ook al gemeld ;-) Dank iedereen voor het organiseren en de bijdrage!

 

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws van CQM, volg ons op LinkedIn of meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
 

Meer Data & Purpose?

 
Fotocredit: Pixabay. 

 

 

Monique van den Broek
Monique van den Broek helpt je graag verder Neem contact op