08/02/2017


Het zit erop: de oplossing van de Kaggle Santa Challenge is ingeleverd! De cadeautjes van de Kerstman zijn zo efficiënt mogelijk over de 1.000 zakken verdeeld, zodanig dat er zo min mogelijk werden tegengehouden door het Noordpoolse ministerie van werk. CQM's harde werken is beloond met een plaats bij de beste 10%, een knappe prestatie! Hoe kijken we terug op deze editie van Kaggle's Santa Challenge?

Unieke samenwerking

Waar vorig jaar de Challenge voornamelijk op optimalisatie gericht was, was er dit jaar ook een statistische component in de opdracht verwerkt. Zo konden CQM'ers uit verschillende vakgebieden hun steentje bijdragen. Hierdoor kwamen unieke samenwerkingen tot stand: sommige CQM'ers uit het Kaggle team zijn al jaren collega's, maar werken niet vaak direct samen. Onvermoe(i)de talenten kwamen naar voren en er werd volop van elkaar geleerd, van verschillende programmeertalen tot inhoudelijke optimalisatie-technieken. Volgens de deelnemers is Kaggle dan ook  'een leuke manier om elkaar naast het persoonlijke vlak ook op een vakinhoudelijke manier beter te leren kennen'.

Kaggle's Santa Challenge als CQM project

De Kaggle Challenge werd aangevlogen als ieder ander CQM-project. In een eerdere blog schreef Bram al over CQM's werkwijze 'think big, start small, scale fast'. Ook bij het oplossen van de Kaggle Santa Challenge is deze werkwijze gehanteerd: het probleem werd opgehakt in kleine, behapbare stukjes (zie ook Judith’s blog). De strakke, maar realistische planning was in handen van 'projectleider' Sander. Hij plande meetings in waar het projectteam bij aan kon schuiven wanneer mogelijk.

Hobbels

Het lastige was dat de opdracht deze keer vlak voor de kerstperiode werd gepubliceerd. Gelukkig kon er nog net voor de vakantie een eerste meeting gehouden worden waarin een helder, gezamenlijk beeld van de 'stip op de horizon' tot stand kwam en iedereen werd ingezet op zijn/haar sterke punten. Dankzij de vakantie waren de face-to-face meetings in de beginfase van de Challenge lastiger te plannen.

Bovendien was er wat onduidelijkheid over de vraagstelling; werden de gewichten van de pakketjes aan het einde van de Challenge nog eens werden getrokken of zouden deze onveranderd blijven? In een normaal CQM-project wordt in zo’n geval het gesprek met de klant aangegaan om voor opheldering te zorgen, maar dat was hier niet mogelijk. Aangezien CQM houdt van generieke oplossingen is in eerste instantie uitgegaan van een wijziging in gewichten van de uiteindelijke pakketjes. Na de kerstvakantie werd langzaam duidelijk dat de gewichten toch niet zouden veranderen, waarop het team geschakeld heeft naar een andere oplossingsmethodiek. 

Deze twee hobbels heeft het Kaggle team niet weerhouden om tijdens de kerstvakantie stug door te gaan. Bovendien werd er hierbuiten ook in de avonduren flink gewerkt: dat veel CQM'ers hun hobby als werk uitoefenen blijkt hier wel uit.

Trots

CQM heeft ook dit jaar weer laten zien dat zij de kennis in huis heeft om complexe data science-gerelateerde problemen op een gestructureerde, projectmatige manier op te lossen. Met, niet onbelangrijk, een fijne sfeer in het projectteam. Wij kijken met trots terug op een geslaagde editie van de Kaggle Challenge en hebben nu al zin in de opdracht van volgend jaar: op naar wederom een plek bij de beste 10% en in de top 10!

 

Lees ook:

Wieke Selten
Wieke Selten helpt je graag verder Neem contact op