19/03/2019


Voor een goede Sales & Operations Planning (S&OP) is de forecast van demand onontbeerlijk. Heel sterk geldt hiervoor dat een slechte forecast impact heeft op de kwaliteit van het hele S&OP-proces, oftewel: garbage in is garbage out. Het is dus belangrijk om echt aandacht te besteden aan het maken van een goede forecast.

Maar hoe zit het nu in netwerkorganisaties? Als de afdeling die de forecast maakt (commercie/sales) een heel andere is dan de afdeling die er uiteindelijk gebruik van maakt, kun je zomaar tegen motivatieproblemen aanlopen. Het heeft voor de sales managers weinig direct nut – althans, zij zien dat nut niet direct – om tijd te investeren in het maken van een goede forecast. Zij hebben wel de lasten, maar niet (of niet direct zichtbaar) de lusten.

Dit was een situatie die wij tegenkwamen in onze adviespraktijk. De forecast die input is voor de netwerkplanning wordt gemaakt door sales managers. De focus van de sales managers ligt bij sales en klantcontact, terwijl netwerkmanagement een logistieke taak is. 

 

Serious gaming in de Supply Chain 

We wilden de sales managers een forecast laten maken en ze daarom eerst laten zien wat het belang is van een goede forecast voor de netwerkplanning. Dat hebben we gedaan met behulp van een game, waarin de sales managers zelf aan den lijve konden ervaren waarvoor de informatie uit de forecast wordt gebruikt. Het doel van het spel was om ‘een perfect kerstcadeau’ te kopen voor een bekende persoon in hun organisatie. Daarvoor kregen ze in de eerste ronde ‘vage informatie' (het verlanglijstje van vorig jaar). De factor tijd speelde ook nog een rol, want de verschillende cadeaus die ze konden kiezen, hadden verschillende levertijden. Hoewel de informatie in de loop van de tijd steeds concreter werd (verlanglijstje van dit jaar, extra info), moesten ze wel op tijd hun bestelling doen, om te voorkomen dat het kerstcadeau te laat zou arriveren.

Door in de game parallellen te trekken met onzekerheid, tijdsrestricties en voorraadbeheer, hebben we op een luchtige manier de dynamiek proberen na te spelen die in hun S&OP-proces optreedt. Niet alleen om de aspecten van S&OP-proces te laten zien, maar ook om de deelnemers bewust te maken van de invloed die ieder heeft op het succes van dit proces.

De game werd met veel enthousiasme ontvangen en was inzichtgevend. Dat is vaker onze ervaring als we games inzetten in trainingen en in projecten. En het feit dat er in competitie gespeeld werd tussen verschillende groepen maakte het nog leuker. Je zou bijna zeggen: een game zegt meer dan 1000 woorden…

 

Wilt u meer weten over serious gaming om het leerproces te veraangenamen of effectiever te maken?

CQM maakt afhankelijk van uw wensen en doelen een maatwerk game voor uw organisatie. Neem eens contact op met Bram, hij kan u alvast een demo laten zien.

 

Ook interessant

 

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws van CQM?
Volg ons dan op LinkedIn of schrijf u in voor de digitale nieuwsbrief.

 

Fotocredt: Pixabay/free-photos

 

Bram Kranenburg
Bram Kranenburg helpt je graag verder Neem contact op