De maatschappelijke impact van Analytics

31/03/2021

Complexe vraagstukken in de maatschappij? Die zijn er best veel. Ik geloof dat Analytics een ‘probleem’ behapbaar maakt en het ons in staat stelt grote vraagstukken efficiënt aan te pakken. Het helpt je zo’n complexe puzzel op te lossen. Analytics heeft naar mijn mening dan ook een enorme impact op ingewikkelde, maatschappelijke vraagstukken. Omdat die vaak niet behapbaar zijn. En van zulke opdrachten krijg je niet alleen een hoop voldoening, je geeft echt iets terug aan de maatschappij, bespaart een hoop kosten en verhoogt kwaliteit van sociale diensten. In deze blog ga ik daarom dieper in op: wat is de maatschappelijke impact van Analytics?

 

Data Analytics voor het goede doel

Laat ik 1 ding vooropstellen: onderliggende wiskunde vind ik een prachtvak. We kunnen ermee aan interessante topics werken, mensen mooie targets laten behalen en veel geld besparen voor onze klanten. Maar het allermooiste is wel werken aan een vraagstuk waarmee je iets teruggeeft aan de maatschappij. Naast het optimaliseren van bedrijfsprocessen en resultaten geeft je dit ook een voldaan gevoel dat je echt iets goeds doet. Zoals wanneer een dokter mensen beter maakt en hij daarna een goed gevoel heeft omdat hij mensen echt heeft geholpen. Dat kan in ons vak ook. Niet dat we mensen beter maken zoals dokters, maar doordat we processen efficiënter maken, dragen we wel bij aan het helpen van mensen en, als je het op de juiste manier doet, het verbeteren van de maatschappij. En daar gaat mijn Analytics-hart sneller van kloppen!

 

Vervoer voor ouderen en mensen met een mobiliteitsbeperking: Valys

Hoe tof is het om een algoritme te ontwikkelen en onderaan de streep te zien wat je de maatschappij oplevert? Miljoenen aan operationele kosten besparen is zeker gaaf, maar om een bijdrage te mogen leveren aan het geluk van mensen is nog veel gaver. Het heeft ook een hefboomeffect: een algoritme kan een probleem vaker dan één keer oplossen en gemakkelijk opgeschaald worden. Een paar maanden werken aan een vraagstuk zorgt voor een jarenlang positief effect. Wellicht helpt het als ik een voorbeeld geef. Eén van de projecten waar ik als CQM’er enorm trots op ben is het optimaliseren van de uitvoer van het Valys taxi contract.

 

Valys is een maatschappelijk initiatief vanuit de overheid dat gesubsidieerde taxiritten mogelijk maakt voor ouderen en mensen met een mobiliteitsbeperking. Honderdduizenden Nederlanders komen hiervoor in aanmerking, wat resulteert in zo’n 3.000 tot 5.000 taxiritten op een normale dag en 15.000 op bijvoorbeeld Eerste Kerstdag (pre corona). De dagelijkse planning van deze relatief lange ritjes – gemiddeld 50 kilometer tussen begin en eind voor een passagier – is een complexe en lastige taak voor planners. Deze taak lag eerst verdeeld bij tientallen gebieden van onderaannemers. Als we de planning hiervan optimaliseren over alle gebieden, zorgt dat voor meer efficiency en kwaliteit van ritten. Sinds januari 2020 heeft dit geresulteerd in meer tevreden passagiers, een kortere ritduur voor passagiers en honderdduizenden taxikilometers aan CO2-uitstoot minder. Dit alles omdat efficiënt en kwalitatief vervoeren bovenaan staat. Over maatschappelijke impact gesproken! En hoe leuk is om tegen mijn oma te vertellen dat ik er mede voor gezorgd heb dat haar ritje prettiger verloopt.
 

Win-winsituatie

Natuurlijk, het helpt de uitvoerende organisatie ook om hun businessmodel te optimaliseren. Ze besparen kilometers en tijd, en daarmee dus significante kosten. Ik zeg niet dat wij wiskundigen niet bijdragen aan betere resultaten voor de business voor deze projecten. Het een sluit het ander niet uit. Ik zie het als een win-winsituatie: voor een organisatie is het interessant om te besparen en ouderen worden meer tevreden vervoerd. Door dit soort projecten raak ik extra intrinsiek gemotiveerd. Het sluit ook aan bij mijn eigen visie voor een duurzame toekomst: ik leef bewuster en dat draagt bij aan een mooiere wereld voor mijn kinderen. Twee voordelen die elkaar niet tegenspreken. Dat vind ik ook maatschappelijke impact.
 

Opschalen en groot effect

Het punt dat ik wil maken is dat met Analytics de schaal van het probleem niet meer uitmaakt. Je kunt complexe vraagstukken aanpakken met weinig mensen en groot effect bewerkstelligen. Maatschappelijke problemen zijn per definitie al van grotere aard. Vaak werken er veel vrijwilligers aan mee, die fantastisch werk leveren. Als je hun inzet combineert met Analytics, kan je in korte tijd nog groter effect bereiken. Met statistiek kun je veel impact genereren doordat je sneller en gemakkelijker oplossingen kunt bieden.

Gelukkig mag ik dagelijks aan de slag met leuke, maatschappelijke projecten. We kijken continu met de klant hoe iets beter kan en zien bij hen ook enthousiasme voor oplossingen zoals bij Valys. We laten inzien dat naast dat het interessant is voor de business, je ook blij wordt van de maatschappelijke impact die je bereikt. Analytics op de juiste manier inzetten heeft dus wel degelijk een prettig effect op onze samenleving. En daar ben ik trots op!

 

Ook impact in de maatschappij creëren? Ergens anders mag uiteraard ook! Neem contact op met mij, Frans

Wil je daarnaast op de hoogte blijven van het laatste nieuws van CQM, volg ons op LinkedIn of meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief

 

Fotocredit: Pixabay.

 

Meer projecten met maatschappelijke impact?

 

Dr. Frans de Ruiter

Dr. Frans de Ruiter

Consultant