29/03/2019


De afgelopen maanden heeft CQM, in opdracht van Connekt/Topsector Logistiek en in samenwerking met het SLF, onderzoek gedaan naar de status van Service Control Towers in het Nederlandse bedrijfsleven. Op donderdag 21 maart vond het afrondende seminar plaats in Zaltbommel. Hier hebben we de bevindingen gepresenteerd aan circa 65 aanwezigen van zo’n 40 verschillende bedrijven. Naast presentaties was er ook volop gelegenheid tot interactie, onder andere tijdens de paneldiscussie en de interactieve groepsopdracht.

 

Veel vragen beantwoord
Eén van de grootste uitdagingen van het onderzoek naar de status van Service Control Towers in het Nederlandse bedrijfsleven was het convergeren van alle lessen die we leerden uit de vele diepte-interviews met verschillende bedrijven. Hoe kunnen we het begrip “Service Control Tower” precies definiëren zodat alle partijen zich hierin kunnen vinden; wat maakt nu dat een bedrijf wel of geen behoefte heeft om een Service Control Tower te ontwikkelen; en hoe kun je eigenlijk zo’n Service Control Tower ontwikkelen? Het eerste deel van het seminar was erop gericht deze vragen te beantwoorden en daarmee de resultaten van het onderzoek te delen met het publiek.
 

Zelf aan de slag
Hierna was het tijd voor de deelnemers om zelf aan de slag te gaan. In groepen hebben zij nagedacht over twee onderwerpen: de functionaliteit en de maturity van een Service Control Tower. Voor beide onderwerpen hebben hebben de deelnemers met kleuren aangegeven waar ze op dit moment staan, welke onderwerpen relevant zijn voor hun bedrijf, of waar ze graag naartoe willen in de nabije toekomst. Dit leverde zinvolle discussies op en leidde tot het uitwisselen van kennis en ervaring.

 

Nieuwe inzichten
Het programma eindigde met een paneldiscussie, waar ook het publiek bij betrokken werd. Hierbij werd onder andere duidelijk dat de toegevoegde waarde van een Service Control Tower verder reikt dan enkel lagere kosten en een betere klantervaring: een goede aansturing van de service logistiek opent de deuren voor een hogere werknemerstevredenheid (bijvoorbeeld door minder nachtdiensten te plannen), duurzaamheid (doordat assets vaker hergebruikt kunnen worden) en uiteindelijk zelfs voor nieuwe verdienmodellen (bijvoorbeeld gericht op het verkopen van service in plaats van producten).

 

En nu?
De grote opkomst bij het seminar en de interesse vanuit veel bedrijven uit verschillende sectoren bevestigen voor ons dat Service Control Towers een hot topic is binnen het Nederlandse bedrijfsleven. Het onderzoek naar de status van Service Control Towers mag dan afgerond zijn, er zijn nog veel stappen te zetten om het service logistieke leven een stukje makkelijker en beter te maken. We hopen dat de deelnemende bedrijven hiermee aan de slag gaan! Zelf blijven we in ieder geval actief bezig met het slimmer aansturen van service logistiek.

 

Meer weten? Of wil je ook met je collega’s aan de slag om snel te achterhalen waar jullie organisatie nu staat en waar jullie naar toe zouden willen op het gebied van Service Control Towers? Neem contact op met Minou Voortman of Joni Driessen.

 

In het nieuws:

- 27/3/19 - Logistiek.nl: Aandacht voor service control towers neemt toe

- 26/3/19 - Dinalog: Slimme after-sales services door ketenregie

 

Ook interessant

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Volg ons op LinkedIn of meld u aan en beheer hier de mailing die u van CQM wilt ontvangen.

 

Fotocredits: Ferdi den Bakker

Minou Voortman
Minou Voortman helpt je graag verder Neem contact op