12/01/2021


We schreven al meerdere artikelen over wiskunde en het goede doel. Over hoe Data Science kan bijdragen aan het behalen van maatschappelijke doelen. 14 januari geeft collega Monique een presentatie over zo’n project. Namelijk over hoe we met Data Science de leesvaardigheid onder kinderen verbeteren, zodat we laaggeletterdheid tegengaan. Ben je benieuwd hoe we dat doen? Kom dan naar de digitale demodag van Garage2020 op 14 januari aanstaande. Onze Monique legt het je graag uit!

 

Over de demodag 2021

Garage2020 Brabant wil samen met haar partners traditionele vormen van jeugdzorg overbodig maken door het initiëren en ontwerpen van concrete oplossingen voor actuele problemen. En een van die partners is CQM!

Tijdens de tweejaarlijkse demodag, die dit jaar voor het eerst online plaatsvindt op donderdag 14 januari aanstaande, geeft Garage2020 het woord aan diverse partners. Monique praat over hoe we middels een hackathon het tegengaan van de laaggeletterdheid onder kinderen hebben aangepakt.

Je bent van harte welkom om aan te sluiten van 15.30 – 17.00 uur. De sessie over de hackathon zal 15 minuten duren. Wanneer je je aanmeldt, krijg je de exacte tijd te horen.

 

Het resultaat: De BoekenBoeker app á la Netflix

Nederlandse jongeren lezen steeds minder vaak langere teksten en hebben steeds minder plezier in lezen. Hierdoor bouwen ze minder taalvaardigheid op. Dat heeft invloed op hoe zelfstandig de jongeren later mee kunnen doen in de online en offline maatschappij. Daar moeten we echt iets aan doen en dat kunnen we ook! Bijvoorbeeld door het stimuleren van het lees- en voorleesplezier bij ouders en kinderen. Leesplezier krijg je vooral het meest als wat je leest past bij jouw interesses. Het kiezen van een leuk boek is best een lastige klus.


Om een klein tipje van de sluier te lichten: we ontwikkelden De BoekenBoeker app, die lijkt op Netflix, maar dan voor boeken. Op basis van ervaringen van andere lezers worden boeken voorgesteld die perfect bij de interesses van het kind passen. Daardoor kunnen ze gemakkelijk interessante boeken vinden en krijg ze meer zin om het boek te gaan lezen. Lezen wordt ook leuker als je je ervaringen kan delen met anderen. De BoekenBoeker stimuleert daarom de onderlinge interactie. Dit gebeurt doordat ze kunnen aangeven wat ze van het boek vonden en kunnen zien wat anderen van het gelezen boek vinden. Dit alles zorgt voor een positieve leeservaring en zo verhogen we samen op een leuke manier onze taalvaardigheid.

 

Aanmelden

Wil je meer over dit bijzondere project horen op 14 januari? Meld je dan aan via deze link: https://buff.ly/2W6Br7X.

Wil je meer weten over het hackathonproject en kun je niet aansluiten bij de demodag? Neem dan contact met Monique op.

 
Fotocredit: Pixabay.
Monique van den Broek
Monique van den Broek helpt je graag verder Neem contact op