De juiste accessoire herkennen voor het beste scheeradvies

Philips en inspelen op de behoeften van klanten, die twee gaan altijd hand in hand. Wij werken dan ook graag samen met deze fijne relatie, waarmee we al heel wat jaren terug in de tijd gaan. Halverwege dit jaar heeft Philips een nieuw product gelanceerd: een slimme scheerapplicatie die herkent welke accessoire (borstel, scheerkop of trimmer) er op je scheerapparaat (handle) zit én daarnaast advies geeft hoe je die het beste kunt gebruiken. Kortom: een smart, connected scheerapparaat waarmee je nog gladder scheert, je baard gemakkelijker trimt of je huid beter reinigt zonder huidirritatie! 

 

Om alles over dit project te weten te komen, spreken we met Erik Paauw, projectleider voorontwikkeltrajecten bij Philips.

 

 

De behoefte van de klant is de basis

“Onze categorie – Grooming & Beauty – ontwikkelt consumentenproducten. Daarbij is het belangrijk altijd te starten bij het uitgangspunt: de behoefte van de klant. Om daar vervolgens zo goed mogelijk aan te kunnen voldoen. In dit specifieke geval zijn we ruim een jaar bezig geweest om een robuust algoritme voor scheerapparaten te ontwikkelen. De mannen uit onze doelgroep zijn altijd op zoek naar een manier om zo fijn mogelijk te scheren (glad, droog en nat), met zo min mogelijk huidirritatie. Om in deze behoefte te voorzien hebben we een nieuw, intelligent scheerapparaat ontwikkeld met een slimme app die ze daarbij helpt door middel van het geven van de juiste feedback.”
 

De hulp van algoritmes en wiskundigen

“Allereerst herkent het scheerapparaat welke accessoire (scheerkop, borstel of baardstyler) gebruikt wordt. In het apparaat (de handle) worden trillingen en stroom gemeten en door middel van een algoritme wordt bepaald welke accessoire de man in kwestie gebruikt. Op basis daarvan wordt de gebruiker gecoacht naar het beste resultaat door middel van feedback via de handle en via de app! Hij geeft bijvoorbeeld advies met betrekking tot de juiste scheertechniek. Over de druk die je uitoefent, of die hoger of lager moet zijn en welke scheerbeweging het beste is, enzovoorts. Een foute detectie leidt dus tot een fout advies! En dus tot een minder glad scheerresultaat, meer huidirritatie of een niet perfect getrimde baard. Dat willen we absoluut niet en CQM heeft ons geholpen om tot een foutloze accessoiredetectie te komen. Kortom: we kunnen nu door herkenning van de accessoire – unit recognition – en het bieden van het juiste advies een gepersonaliseerd scheerapparaat bieden. We coachen de gebruiker desgewenst stap voor stap in zijn scheerproces.”
 

Future proof

“Daarnaast hebben we rekening gehouden met allerlei ontwikkelingen die zich in de loop der tijd tijdens het gebruik van het apparaat kunnen voordoen. Denk bijvoorbeeld aan: wat voor effect heeft slijtage van het apparaat of de duur van de batterij op deze coaching? De applicatie moet natuurlijk niet alleen nu maar ook in de toekomst specifiek en passend coachen. Om niet voor verrassingen te komen staan, heeft CQM een stukje risico-inschatting meegenomen zodat het algoritme zo nauwkeurig mogelijk werkt en future proof is.”
 

Licht aan het einde van de tunnel

“Ik vind het zo leuk om met dit soort voorontwikkeltrajecten bezig te zijn. Dat begint met het in kaart brengen van de behoeften van de klant, onderzoek doen, snappen tegen welke worstelingen zij aanlopen, een klant echt weten te doorgronden. Dit zijn projecten met een lange adem maar het resultaat is vaak verbluffend. In zo’n voortraject is statistiek erg van belang. Je moet weten wat voor effect iets gaat hebben en tests die je uitvoert moeten uiteindelijk voor een grotere doelgroep gelden. Voordat een product gelanceerd wordt, moet alles tot in het diepste detail kloppen. Dat betekent veel testen, alle bugs eruit halen en veel kennis vergaren door proberen. Het is goed om een externe partij te hebben die ons in die hele testperiode bijstaat.”
 

Geslaagde lancering

“Na duizenden metingen en meerdere verificaties waren we halverwege dit jaar klaar voor de lancering! En die is geslaagd. CQM heeft ons geholpen zeer nauwkeurig te kunnen detecteren welke accessoire er op het scheerapparaat zit, om dit vervolgens door te vertalen in ‘oke, ik heb een brush, maar hoe gebruik ik die nu het beste?’. Met als doel dat elke gebruiker het juiste advies krijgt. Een smart product lanceren betekent continu doorontwikkelen. Samen met CQM hebben we een robuuste start gemaakt en we zullen constant verbeteren om steeds weer het beste te bieden aan onze consumenten. Daar zal het andere onderdeel binnen Philips, waarbij CQM ook heeft ondersteund, ons enorm bij helpen: het analyseren van Reviews & Ratings om de klant nog beter te begrijpen en onze producten te verbeteren.”


Ook een nieuw product lanceren met de juiste algoritmiek erachter?

Neem dan contact op met Wieke Selten. Wil je daarnaast op de hoogte blijven van het laatste nieuws van CQM, volg ons op LinkedIn of meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
 

Openbaar maken en/of verveelvoudigen van teksten/beelden is alleen toegestaan na uitdrukkelijke toestemming van CQM.
Fotocredits: Philips.

 

Wieke Selten
Wieke Selten helpt je graag verder Neem contact op