19/11/2018


CQM organiseert woensdag 21 november een Data Science Hackathon bij Albert Heijn. Vier teams van elk drie studenten zullen zich deze dag buigen over de vraag wat de ideale luchtvolume-correctiefactor is voor de rolcontainers in de distributiecentra van Albert Heijn. Naast de geweldige ervaring van data science toepassen voor Nederlands grootste supermarktketen, levert de hackathon het winnende team ook nog eens een mooi geldbedrag van 1.500 euro op.

 

Tijdens de Hackathon werken studenten aan een uitdagend vraagstuk dat zich afspeelt in de vijf distributiecentra (DC’s) van Albert Heijn. Deze DC’s bevoorraden dagelijks de ruim 900 Albert Heijn winkels. De door de winkel gevraagde producten worden in een DC ‘gepickt’ op rolcontainers. Die moeten natuurlijk zo vol mogelijk, maar toch stabiel worden opgebouwd. Om te bepalen welke producten samen op welke rolcontainer komen maakt Albert Heijn gebruik van een slim toewijzingsalgoritme, dat rekening houdt met het volume en gewicht van elk product. De ‘luchtvolume-correctiefactor’ geeft de hoeveelheid stapellucht aan. Een te lage factor kan leiden tot lastige stapeling en te volle containers. Een hoge factor leidt tot te lege rolcontainers en daarmee een toename in het benodigde aantal containers en vrachtwagens. Maar wat is nu de ideale luchtvolume-correctiefactor?

 

'Leuke dingen doen met de klant'

Ruim twaalf jaar organiseerde CQM jaarlijks de Nacht van Eindhoven (NvE). Een wedstrijd tussen verschillende studieverenigingen die gedurende de nacht vier wiskundige problemen, geïnspireerd door de dagelijkse praktijk van CQM, proberen op te lossen. Dit jaar organiseert CQM voor het eerst een nieuwe, meer volwassen, variant: de Data Science Hackathon. “Niet omdat de populaire NvE niet meer leuk was, maar omdat we nu graag iets samen met een klant wilden doen”, aldus CQM-consultant Monique van den Broek. “Waar studenten zich tijdens de Nacht bezighielden met artificiële opdrachten, gaat de Hackathon over een actueel, écht vraagstuk van één van onze klanten. Een ‘uitvindingsmarathon’ is een ideale manier om samen in korte tijd veel creatieve en innovatieve ideeën te bedenken. Waardevolle ideeën, waar een bedrijf dus daadwerkelijk iets aan heeft en direct mee verder kan. We laten dus niet alleen toekomstige Data Scientists kennismaken met de praktijk, we leveren tegelijkertijd meerwaarde voor onze klant. Bovendien vinden wij zelf sámen met de klant, nieuwe dingen doen, natuurlijk het leukste wat er is!”

 

Hackathon met Kinect-data

De afdeling Logistics Support van AH doet al veel met Data Science en is overtuigd van de resultaten die er daadwerkelijk mee bereikt kunnen worden. Door in dit geval ‘lucht’ uit rolcontainers en dus ook uit vrachtwagens te halen, kan een enorme efficiencyslag gemaakt worden op het gebied van kosten en milieubelasting. Maar om het bestaande, toch al slimme order pick-algoritme van AH nóg effectiever te maken, is wel serieuze breinkracht nodig én data… Arjan de Vos, manager process improvement bij Albert Heijn: “Daarom verzamelden we met behulp van een Kinect de benodigde data voor deze Hackathon. Een Kinect is een infraroodcamera, oorspronkelijk ontwikkeld om een spelcomputer zonder controller te besturen, voorzien van een zender en sensoren die de afstand van objecten kan meten en in lagen opbouwt zodat er een dieptemap ontstaat. Met behulp van maatwerk software van CQM hebben we zo de stapeling van zo’n 2.000 rolcontainers in beeld kunnen brengen. Deze data kunnen de studenten gebruiken in de zoektocht naar de beste oplossing voor de optimale luchtvolume-correctiefactor. En wij zijn natuurlijk heel erg benieuwd naar de resultaten!“

 

Welke universiteit wint Data Science Hackathon?

Vier teams van elk drie studenten gaan woensdag 21 november de strijd met elkaar aan tijdens de eerste Data Science Hackathon van CQM. Die ochtend om 9 uur melden zich studenten van de TU Delft, Tilburg University, Universiteit Twente en VU Amsterdam op het Albert Heijn-distributiecentrum in Geldermalsen. Bijna twaalf uur later zullen we weten wie van hen de beste oplossing heeft bedacht en wie dus met heel veel voldoening, en een mooi geldbedrag, naar huis gaat.

Wij wensen Iris, Kishan, Jasmijn, Vince, Jasper, Stef, Nienke, Wieger, Kevin, Sven, Nienke, Willem, Roel en Rene heel veel succes en plezier. Let’s go!

 

Uitslag

Bent u ook benieuwd naar de resultaten van de CQM Data Science Hackathon bij Albert Heijn? Houd dan onze website in de gaten voor een uitgebreid verslag of stuur een mailtje naar Monique van den Broek.

 

Ook interessant om te lezen:

 

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Volg ons op LinkedIn of meld u aan en beheer hier de mailing die u van CQM wilt ontvangen.

Monique van den Broek
Monique van den Broek helpt je graag verder Neem contact op