Honderdduizenden Nederlanders komen in aanmerking voor gesubsidieerd vervoer. Waarom? Omdat zij hun eigen vervoer niet meer zelfstandig kunnen regelen. Denk aan mensen met een chronische ziekte, mobiliteitsbeperking of ouderen. ‘Valys’ regelt voor hen taxivervoer over een langere afstand. Dit wordt, in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, uitgevoerd door Transvision, expert in het verzorgen van (specialistisch) personenvervoer. Transvision heeft de belangrijke taak alle taxiritten van Valys – ongeveer 5.000 op een ‘normale’ dag tot 15.000 op een ‘bijzondere’ dag zoals 1e Kerstdag – goed te plannen. De meer dan honderd lokale vervoerders die voor Valys rijden, in combinatie met de langere afstandsritten, zorgen ervoor dat het plannen een complexe en uitdagende taak is. CQM realiseerde met efficiënte transportplanning voor Transvision een sterke reductie in het aantal gereden kilometers en een verhoging van de klanttevredenheid. Een case met maatschappelijke impact… Je leest er hier alles over!

 


Laurens van Remortele is CEO bij Transvision. Hij zet zich in voor duurzaamheid binnen en buiten de gehele organisatie en wil daarmee een grote steen aan de maatschappij bijdragen. Hij werkt samen met CQM aan het optimaliseren van de complexe transportplanningspuzzel van Valys.

 

Valys-taxivervoer efficiënter plannen

“We wilden het Valys-taxivervoer efficiënter gaan plannen. Dat was noodzakelijk omdat – voordat we het taxi-combinatiealgoritme van CQM hadden – de planning via de vervoerders zelf liep. Dat betekent dat de vervoerders zelf hun ritten inplanden, op basis van het aanbod in hun eigen postcodegebied. Dat resulteerde bijvoorbeeld regelmatig in een lange rit naar Groningen, waarbij ze ‘leeg’, zonder klant, terugreden. Om dit te voorkomen konden ze via onze site bekijken of er een rit beschikbaar was om ‘mee terug te nemen’. Hiervoor namen zij contact op met andere vervoerders om eventueel ritten te ruilen. Je kunt je vast voorstellen dat dat veel voorwerk vergt, met diverse telefoontjes en denkwerk om tot de gewenste route te komen. Dat moet beter kunnen, bedachten we bij Transvision”, zegt Laurens.
 

Automatisch plannen

“Het taxi-combinatiealgoritme plant en optimaliseert, hoe kan het ook anders, automatisch. Het idee erachter? De voertuigen beter bezetten, minder kilometers rijden, meer punctueel zijn en meer tevreden klanten. Dat is gelukt! We hebben hierbij gebruik gemaakt van locatie-intelligentie van onze partner Geodan, die kaartmateriaal met accurate wegensnelheden heeft en adressen omzet tot coördinaten. Die input is cruciaal voor het berekenen van afstanden en coördinaten met onze state-of-the-art algoritmen”, haakt Frans de Ruiter (consultant bij CQM) in op Laurens.


Duurzaamheid door CO₂-reductie

Laurens: “Bij Transvision hebben we duurzaamheid hoog op onze prioriteitenlijst staan. Minder kilometers rijden betekent minder CO₂-uitstoot. Door de bezetting beter in te richten, bereiken we dit. Valys is een hartstikke mooi, maatschappelijk product, waarbij de Rijksoverheid ondersteuning biedt. Met het taxi-combinatiealgoritme vindt er voorspelbaarder vervoer plaats, wat leidt tot een hogere klanttevredenheid. Uiteindelijk hopen we ook dat we het algoritme in kunnen zetten voor andere vervoerssoorten, zoals zittend ziekenvervoer. Zodat we ook daar flinke stappen kunnen zetten.”


Laurens van Remortele (links, Transvision) & Peter Hulsen (CQM).

Veel data en spelregels in transportplanning

Peter Hulsen, partner bij CQM: “Het Transvision-project is en blijft uitdagend, omdat de wereld continu verandert. Een voorbeeld is de invoering van de maximale snelheid overdag op snelwegen in Nederland. Daarnaast heb je met veel stakeholders te maken, zoals passagiers, taxivervoerders, de overheid en Transvision zelf. Dat heeft allemaal invloed op het goed kunnen plannen van transport. Vóór de invoer van het taxi-combinatiealgoritme waren er planners op zo’n 80 verschillende plekken bezig met deze complexe puzzel, wat soms een halve dag tot een dag kostte om tot een plan te komen en waarbij nog steeds ‘lege’ kilometers gereden werden. Met het algoritme is deze doorrekentijd verkort naar een half uur. De planner bepaalt de optimale route, met de hoogste bezetting, de minste kilometers en houdt rekening met alle eerdergenoemde stakeholders.”
 

Hogere klanttevredenheid

“Ik ben dan ook ontzettend blij met het uiteindelijke resultaat. Naast het reduceren van het aantal kilometers en daarmee het verminderen van de uitstoot, krijgen chauffeurs de mogelijkheid om te doen waar ze blij van worden: klanten naar hun gewenste bestemming brengen zonder klachten. Zij zijn namelijk het eerste aanspreekpunt van klanten, dus alle ervaringen worden richting hen geuit. Nu zijn dat vooral positieve berichten, de passagierstevredenheid is enorm verhoogd”, vertelt Laurens.
 

Zonder wrijving geen glans

Laurens sluit af: “Ik vind het echt ontzettend gaaf dat het gelukt is om het technische idee dat we in ons hoofd hadden, te vertalen naar de praktijk. Over zo’n taxi-combinatiealgoritme dachten we bij Transvision in 2008 al na. In 2016 hebben we een ‘plannersrace’ uitgeschreven waarin diverse partijen hun ideeën konden pitchen en CQM heeft deze wedstrijd gewonnen. CQM’ers leveren niet klakkeloos wat gevraagd wordt, maar vragen door. Er wordt nooit zomaar gestart aan een opdracht en ze durven de discussie aan te gaan. Gemakkelijk is een ‘u vraagt, wij draaien’ mentaliteit. Maar af en toe is het juist nodig om op de rem te trappen óf de versnelling op te zoeken. Dat doet CQM. Zonder wrijving geen glans, dat is waar partnerships om draaien!”

 

Wil jij ook met Transportplanning aan de slag?

Neem dan contact op met Peter Hulsen of Frans de Ruiter. Het Transvision-project is tot stand gekomen met de routeplanningsservice CQMaps. Deze tool rekent in zeer korte tijd alle onderlinge afstanden tussen grote hoeveelheden locaties uit. Lees hier meer over CQMaps.

Wil je daarnaast op de hoogte blijven van het laatste nieuws van CQM,
volg ons op LinkedIn of meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.

 

Peter Hulsen
Peter Hulsen helpt je graag verder Neem contact op