Door omstandigheden, zoals sneller en met verhoogd risico naar de markt moeten gaan, kunnen problemen zich alsnog manifesteren, nadat jouw product is vrijgegeven. Deze problemen zijn er in vele soorten en maten. Soms is de prestatie van de productie of assemblage processen niet helemaal zoals je wilt. Af en toe treden er plots problemen op in jouw eigen processen of in die van jouw toeleveranciers. Een enkele keer is het probleem zelfs zo serieus dat je overweegt een terughaalactie, ‘recall’, uit te voeren. Je zou graag zien dat processen beter beheerst worden of dat problemen voor eens en altijd opgelost worden.


Factbased vs indianen verhalen

Iedereen kent ze wel, dé problemen van de afdeling, die stug zijn en keer op keer weer de kop op steken. Het kan ook zijn dat je een doorbraak wilt bereiken in het terugbrengen van klantenklachten, uitval of kosten door slechte kwaliteit - ‘costs of poor quality’. In beide gevallen is het goed om te weten hoe het werkelijk in elkaar zit, zodat jeu niet alleen maar hoeft te handelen op basis van vermoedens en indianen verhalen. CQM pakt het factbased aan. Al meer dan 40 jaar hebben we ervaring bij bekende multinationals.


Herken je je in deze voorbeelden?

Neem contact met ons op, mocht je je herkennen in onderstaande voorbeelden van typische probleem aanpakken. Peter helpt je graag met oplossen!

  • Problem breakdown: Bepalen van proces parameters die de kwaliteit van het eindproduct domineren.
  • Problem solving: Systematisch en onderbouwd doordringen tot de werkelijke oorzaak, ‘root cause’ van het hardnekkige probleem
  • Klanttevredenheid: Reductie van het aantal klanten klachten met 25% tot 60%
  • Crisis management: Kwantificeren hoeveel defecte producten er nog in de markt zijn
  • Leverancierskwaliteit: Opzetten van een wereldwijd steekproefsysteem dat zowel het risico van de toeleverancier als dat van de klant binnen de gestelde grenzen houdt.
  • Proces beheersing: Invoeren van Statistische Proces Beheersing om de kritische ontwerp parameters en daarmee het eindproduct een voorspelbare kwaliteit te geven.
  • Trainingen: Uiteenlopend van SixSigma Green Belt en Black Belt trainingen tot Masters in Operational Excellence.

Peter Stehouwer
Peter Stehouwer helpt je graag verder Neem contact op