Via klantbehoefte onderzoek helpen wij uw bedrijf met het in kaart brengen van de behoeften, wensen en verwachtingen van de consument. Wellicht bestaan er binnen uw organisatie al ideeën over de klantbehoefte, maar daarmee weet u nog niet zeker hoe de consument er werkelijk over denkt. Met een behoefteonderzoek speelt u op zeker en kunnen wij belangrijke onvervulde behoeften van klanten voor u identificeren. 

 

Behoefte van consumenten in kaart brengen met social media en forum posts

Social media en forum posts hebben ons de afgelopen jaren helder inzicht gegeven in mond-tot-mondreclame. CQM stelt vast hoe klanten praten over uw producten of diensten via social media en forum posts, door middel van story clustering. Wij onderzoeken wat consumenten over bepaalde producten zeggen, waarmee deze worden geassocieerd en of de reacties positief of negatief zijn. Hierbij onderscheiden wij pre-purchase en post-purchase behoefteonderzoek.

Pre-purchase

Voor de aankoop van een product oriënteren veel consumenten zich via social media. Ze stellen vragen en vaak ontstaan er gesprekken tussen oriënterende klanten en bestaande klanten die vertellen over hun ervaringen. Door middel van topic detection en sentiment analyse op social media en forums kunnen wij bepaalde onderwerpen identificeren en zo behoeftes van uw potentiële klanten in kaart brengen. Zo kan ook worden vastgesteld waar mensen onzeker over zijn en wat voor vragen ze eventueel nog hebben voor aankoop van een product. Ook kunnen wij voor u vaststellen welke woorden en terminologieën oriënterende klanten gebruiken, zodat u uw business propositie kunt aanscherpen om de juiste doelgroep op de juiste wijze te overtuigen. 

Post-purchase

Na de aankoop van een product delen consumenten vaak hun ervaringen door middel van reviews. Ook daarmee kunnen wij de behoefte van klanten in kaart brengen. Wij analyseren alle geschreven (online) reviews van consumenten die het product hebben gebruikt. Daarmee kunt u nieuwe behoeftes achterhalen of vaststellen tegen welke problemen uw klanten aan lopen. Daarnaast kunnen wij voor u een concurrentieonderzoek uitvoeren. Zo komt u door middel van een analyse van concurrerende producten precies te weten waarmee consumenten uw product vergelijken.

 

Actionable insights voor het inspelen op klantbehoefte

Om de markt beter te begrijpen vanuit het perspectief van de consument, kunnen wij voor u social media en forum posts met kwantitatieve methoden analyseren. Een dergelijke analyse toont gelijkenissen tussen verschillende producten/merken vanuit het perspectief van de consument. U krijgt inzicht in datgene waar consumenten daadwerkelijk over praten en kunt op basis daarvan productbeslissingen maken die daarop inspelen.

CQM helpt u de klantbehoefte kwantitatief in beeld te brengen, zodat uw bedrijf gegronde en verantwoorde beslissingen kan nemen. Wij helpen u graag beter inzicht te verkrijgen in wat uw klanten echt willen. Interesse in een adviesgesprek met een van onze consultants? Neem dan contact met ons op.

 

Ook interessant

Peter Stehouwer
Peter Stehouwer helpt je graag verder Neem contact op