Text analytics, ook wel text mining genoemd, is de verzamelnaam voor allerlei technieken die bruikbare informatie halen uit grote hoeveelheden ongestructureerde, tekstuele data. 
Waarom kan dit ook voor u waardevol zijn?

 

Customer experience

Tijdens de reis die een klant maakt voor de aanschaf van een product en de serie interacties nadat hij/zij klant geworden is, laten consumenten op verschillende momenten sporen achter, met name op het internet. Zo worden op verschillende social media platformen (bijv. Facebook, Twitter, Instagram) soortgelijke producten grondig met elkaar vergeleken, gediscussieerd over welke product het best aansluit bij iemands wensen en op review-sites uitgebreide feedback achtergelaten over de ervaringen met een onlangs aangeschaft product. Niet alleen over producten, maar ook over diensten wordt volop geschreven: ook bijvoorbeeld na een etentje of dagje uit laten mensen weten wat ze van het eten, de service en het decor vonden.

Er is dus een enorme hoeveelheid informatie – gratis - beschikbaar, die u belangrijke inzichten in de behoeften van de consument en klantbeleving geeft. Niet alleen over uw eigen product of dienst, maar ook over die van de concurrent en niet alleen van de Nederlandse of Europese consument, maar van die over hele wereld. De customer feedback op social media platformen en rating & reviews sites!

 

Van data naar inzicht in de klantbehoefte

Maar hoe zet je deze enorme bulk aan ongestructureerde – tekstuele – data nou om in bruikbare informatie die u in staat stelt om nóg beter in te spelen op de klantbehoefte? Bij het omzetten van tekstuele naar numerieke data kunnen verschillende methodes als sentiment analyse en topic modelling ingezet worden. Uit ervaring is gebleken dat algemene tekst analytics technieken vaak niet geschikt zijn om in specifieke domeinen te opereren. Het is een ingewikkeld proces waarbij diepgaande kennis van linguïstische, statistische en machine learning technieken noodzakelijk is. CQM heeft de kennis én eigen slimme, state-of-the-art text analytics technieken ontwikkeld om u daarbij te ondersteunen. 

 

Unieke text analytics-techniek van CQM zet data om in marketing value

  • Wilt u ook die enorme schat aan gratis klantfeedback gebruiken om uw product en of dienst te verbeteren of nog beter af te stemmen op de (informatie)behoefte van uw klant?

  • Wilt u ook beslissingen nemen op basis van feiten en niet op onderbuikgevoel?

> Neem contact op met CQM, wij kunnen u helpen met dataverzameling, verbetering van de datakwaliteit en het analyseren van tekstuele informatie. Maar dan wel op een gedegen en betrouwbare manier, zodat conclusies ook daadwerkelijk aantoonbaar significant en bruikbaar zijn. 

Kortom, wij zorgen ervoor dat uw marketingactiviteiten voortaan gestuurd worden door inzichten verkregen uit betrouwbare data-analyse en daardoor vele malen effectiever zullen zijn!

Neem voor meer informatie over text analytics contact op met Wieke Selten

 

Ook interessant:

- Meer weten over het analyseren van externe gegevens uit de markt, lees er alles over op de pagina’s over Marketing intelligence

- Gratis whitepaper - CQM analyseert tekstuele klantenfeedback top 5 luchtvaartmaatschappijen Nederland

- Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws van CQM, volg ons op LinkedIn meldt u aan voor onze digitale nieuwsbrief.

Wieke Selten
Wieke Selten helpt je graag verder Neem contact op