Text Analytics

Text analytics is de verzamelnaam voor allerlei technieken die grote hoeveelheden tekstuele data omzetten in bruikbare informatie.
Waarom kan dit ook voor u waardevol zijn?

 

Customer experience

De Customer experience (klantbeleving) bestaat uit de buyer journey (de reis die een potentiele klant maakt tot aan de aankoop) en de customer journey (een nieuwe serie interacties nadat je klant geworden bent). Hoe dan ook, tijdens deze customer experience laten consumenten op verschillende momenten sporen achter, met name op het internet. Zo worden op verschillende social media platformen soortgelijke producten grondig met elkaar vergeleken, gediscussieerd over welke product het best aansluit bij iemands wensen en op review-sites uitgebreide feedback achtergelaten over de ervaringen met een onlangs aangeschaft product. Niet alleen over producten, maar ook over diensten wordt volop geschreven: ook bijvoorbeeld na een etentje of dagje uit laten mensen weten wat ze van het eten, de service en het decor vonden.

 

Customer insights

Buiten de zogenoemde touchpoints (de momenten of kanalen die uw onderneming met een (potentiele) koper heeft) is er dus nóg een enorme hoeveelheid informatie – gratis - beschikbaar, die u belangrijke inzichten in de behoeften van de consument en klantbeleving geeft. Niet alleen over uw eigen product of dienst, maar ook over die van de concurrent en niet alleen van de Nederlandse of Europese consument, maar van die over hele wereld. De customer feedback op social media platformen en rating & reviews sites!

 

Van data naar inzicht in de klantbehoefte

Maar hoe zet je deze enorme bulk aan ongestructureerde – tekstuele – data nou om in bruikbare informatie die u in staat stelt om nóg beter in te spelen op de klantbehoefte? Dat is een ingewikkeld proces waarbij diepgaande kennis van text analytics technieken noodzakelijk is. CQM heeft die kennis én eigen slimme, state-of-the-art text analytics technieken ontwikkeld om u daarbij te ondersteunen. Hierdoor kunnen wij u helpen antwoord te krijgen op vragen, die in verschillende stadia van de customer experience relevant zijn. Denk hierbij aan: 

  • Wat is mijn buyer persona (o.a. wensen & behoeften, mediagebruik van de (potentiele) klant)?
  • Wat zijn de likes / dislikes van een bepaald product of dienst? 
  • Wat zijn de key-drivers voor een betere klantervaring? 
  • Hoe ziet de marktstructuur van een bepaalde productcategorie eruit? (doelgroepsegmentatie)
  • Hoe zet ik mijn content en kanalen in om mijn potentiele klant op het juiste moment met relevante informatie te bereiken? 
  • Hoe verbeter ik de klanttevredenheid (en dus de omzet)?

 

Unieke text analytics-techniek van CQM zet data om in marketing value

Wilt u ook die enorme schat aan gratis klantfeedback gebruiken om uw product en of dienst te verbeteren of nog beter af te stemmen op de (informatie)behoefte van uw klant? 

Wilt u ook beslissingen nemen op basis van feiten en niet op onderbuikgevoel?

> Neem contact op met CQM, wij kunnen u helpen met dataverzameling, verbetering van de datakwaliteit en het analyseren van tekstuele informatie. Maar dan wel op een gedegen en betrouwbare manier, zodat conclusies ook daadwerkelijk aantoonbaar significant en bruikbaar zijn. 

Kortom, wij zorgen ervoor dat uw marketingactiviteiten voortaan gestuurd worden door inzichten verkregen uit betrouwbare data-analyse en daardoor vele malen effectiever zullen zijn!

Neem voor meer informatie over text analytics contact op met Wieke Selten

 

Ook interessant

 

Wieke Selten MSc

Wieke Selten MSc

Junior Consultant