Laura Metaal verwerkt coils tot platen. Coils zijn grote rollen staal, van zo’n 25 ton met staaldikte tot 25 mm. Deze worden in het Steel Service Center van Laura Metaal in Maastricht verwerkt tot stalen platen in diverse formaten, voor gebruik in de staalindustrie. De voorraad staalplaten kan oplopen tot meer dan 25.000 ton. Je kunt je vast wel voorstellen wat voor opslagruimte deze coils en stalen platen vergen! In de huidige logistiek van Laura Metaal zorgt de grootte van deze voorraden dan ook weleens voor opstopping. Deze organisatie wil daarom graag een betere doorstroming in de logistiek creëren, zeker met het oog op een ambitievolle toekomst gericht op groei. CQM werd hiervoor ingeschakeld, en met succes! We spreken met Maurice Husson, Managing Partner bij Laura Metaal.

 

Uitdagende logistieke weg door het magazijn

“Je moet het zo zien dat we staal hebben van zo’n 2,5 cm dik, dat opgerold wordt net zoals rollen papier. Deze coils worden uiteindelijk rollen van circa 25 ton. Bij Laura Metaal slaan we deze coils voor onze klanten op, de staalhandelaren. Op aanvraag van de klant rollen we deze coils af en maken er platen van op de gewenste lengte van de klant. Van deze platen maken we weer pakketten en die verplaatsen zich binnen ons magazijn. Doordat ook deze pakketten een flink variërende grootte hebben, in combinatie met de opgeslagen coils, is het een uitdagende logistieke weg door ons magazijn. CQM heeft vooral veel geanalyseerd met betrekking tot hoe die pakketten zich door ons magazijn bewegen. De veelheid van klanten met ieder hun eigen productmix en afroeppatroon vergt het hebben van een bepaald systeem om dit goed te managen. Zeker in combinatie met 100 vrachtwagens per dag die die pakketten komen ophalen, vanaf de verschillende laadpoorten waar ze gereed staan.”, vertelt Maurice.
 

Machines afremmen

Hij vervolgt: “De werkwijze van ons magazijn was voor de inschakeling van CQM minder efficiënt. Als onze voorraad stalen platen boven de 25.000 ton kwam, zat het magazijn soms zo vol dat de machines de materialen die ze produceerden niet kwijt konden. We moesten machines hierdoor afremmen. Daarom wilden we inzage hebben in hoe we dit proces konden verbeteren en hoe we in de toekomst beter met die stromen kunnen omgaan. Dat is gelukt. Bij Laura Metaal hebben we namelijk een mooie groeiambitie en we willen eventueel magazijnen bij gaan bouwen. Het is beter om dan vooraf te weten hoe je deze het beste kunt inrichten, in het kader van Smart Warehousing.”
 

Smart Warehousing

Stefan ten Eikelder, de verantwoordelijke CQM’er van dit project: “Smart Warehousing is het slim inrichten en aansturen van je logistieke proces. Hierdoor kun je de productiviteit, capaciteit en efficiency van de logistiek aanzienlijk verbeteren. Hardware zoals robotisering en Artificial Intelligence is daar onderdeel van. Echter, zonder inzicht in hoe de processen nu verlopen, kun je niet optimaliseren. En zonder een gestructureerde dataset al helemaal niet. De eerste stap in dit proces is dus analyses maken. Bij Laura Metaal hebben we daarom ingezoomd op de verblijftijd van onderdelen in het magazijn. Hoe lang blijft materiaal liggen, wat is de doorstroming, welk pakket ligt er langdurig en welke juist kort? Ook hebben we gekeken naar de soorten afmetingen die uit een coil komen en of langere platen ook langer blijven liggen of juist snel het magazijn verlaten. Om alles vervolgens te vertalen naar: wat kunnen we hiermee? Dus vanaf deze data-analyse kan het rekenwerk beginnen.”

Opschalen Laura Metaal

“Met deze analyses creëer je inzicht in wat er daadwerkelijk gebeurt. Zo hebben we gekeken naar de maximale verblijftijd en hebben we een buffer- en groeianalyse gedaan. Het voorstel is nu dat pakketten direct vanuit de machine in een tijdelijke opslag – de buffer – gelegd worden, in plaats van dat ze naar andere hallen in het magazijn verplaatst worden. Als er dan een vrachtwagen komt, en pakketten direct vanuit deze buffer in de vrachtwagen gelegd kunnen worden, is dat efficiënter omdat het verplaatsingen scheelt. Ook is het advies om meer te gaan sturen op maximale verblijftijd, door materiaal uit de buffer te verplaatsen naar andere hallen op basis van deze verblijftijd. Tot slot hebben we ook het groeiproces in kaart gebracht en hoeveel ruimte er nodig is voor de verschillende soorten materialen wanneer Laura Metaal gaat opschalen. Met andere woorden: hoe groot moeten de hallen zijn om de logistieke stromen te optimaliseren en om voorraden efficiënt neer te leggen? We genereren een compleet inzicht om ervoor te zorgen dat Laura Metaal eerste stappen kan zetten in Smart Warehousing.”, vervolgt Stefan.

 

Strategische keuzes doorrekenen

Maurice: “Door deze scenariodoorrekeningen van CQM kan Laura Metaal de juiste strategische keuzes maken. De analyses hebben veel inzichten gegenereerd. Dat betekent dat we weten welke eerste stappen we kunnen zetten om ons warehouse meer smart te maken, we hebben voorwaarden gecreëerd voor het inrichten van Smart Warehousing. Een vervolgstap is om te kijken hoe we kunnen realiseren dat we inzage hebben in waar elk pakket zich bevindt. Daar is nu geen real-time data van. Dat is een noodzaak om Smart Warehousing in te kunnen bouwen in je logistieke proces.”

 

Munitie voor de toekomst

“Het is voor CQM wellicht een eenvoudig project geweest, omdat het vooral rekenwerk vergde. Voor Laura Metaal is het doorrekenen van de scenario’s munitie en de basis voor de toekomst. We weten voor een groot deel waar ons nieuwe magazijn aan moet voldoen als we gaan groeien. Conclusies liggen sneller op tafel, de plannen voor de langere termijn zijn eenvoudiger te maken én te onderbouwen met data. Ik ben dan ook zeer tevreden. De persoonlijke interactie van de CQM’ers, de snelle doorlooptijd van het project, maar ook zeer zeker het koppelen van de theorie naar de praktijk, is wat CQM uniek maakt ten opzichte van een andere partij. Verstand hebben van getallen is één ding, maar cijfers omzetten in resultaten die bruikbaar zijn voor het aanpassen van de bedrijfsvoering is een heel ander verhaal. De helft van de boodschap gaat vaak door ingewikkelde taal verloren, maar bij CQM niet!”, vertelt Maurice.

 

Wil jij ook met Smart Warehousing aan de slag?

Neem dan contact op met Stefan ten Eikelder! Wil je daarnaast op de hoogte blijven van het laatste nieuws van CQM, volg ons op LinkedIn of meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief

 

Meer Smart Warehousing? Ook interessant voor jou:

 
 
Fotocredits: CQM.
Stefan
Stefan helpt je graag verder Neem contact op